וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמ"א 70 יוצאת לדרך: כך תתמודדו עם הפקעת אדמות לצורך בניית המטרו

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

27.2.2020 / 13:11

אחרי הרכבת הקלה מגיע תור פרויקט המטרו הכולל מסילות שיחצו את כל גוש דן. מה ניתן לעשות אם הרשויות מבקשות להפיע מכם אדמות לצורך הפרויקט

קשה מאוד לדמיין את זה אבל בעוד עשור או שניים, אם לא אנחנו אז הילדים שלנו, כבר לא ניסע ברכב פרטי לעבודה, סופסוף תהיה במדינה תחבורה ציבורית ראויה. המטרו: 23 ערים, 150 קילומטר של כבישים, אמור לעבור ולחצות את גוש דן אחרי שהמדינה סופסוף הבינה שהעתיד נמצא בתחבורה הציבורית.

תמ"א 70, תוכנית מתאר חדשה, אמורה לעשות סדר בכל הבלגן ולהתוות את הדרך להקמת המערך הסבוך הזה. דיברנו עם עורך הדין צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה, נדל"ן והתחדשות עירונית על מנת להבין את המשמעויות של תוכנית זו.

לדברי עו"ד שוב התהליך מתקדם במהירות רבה יחסית. "המטרו רץ די מהר. אחרי שוועדות התכנון במועצה הארצית ישבו על הרכבת הקלה, הם די משופשפים גם לכיוון המטרו. בחודשים הקרובים כבר נראה הפקדות של תכניות של המטרו. הקווים של המטרו יוצאים לדרך, עבודות יבואו אחר כך אבל התכנון ממש כאן כבר בפתח".

משא ומתן על פיצויים

במידה ויש פערים גדולים בין מה שהרשות מציעה, לבין מה שהנפקע חושב שמגיע לו כמובן שאפשר לנהל את תביעות הפיצויים

ומה עושים אם מגלים שתוואי המטרו עובר על הבית שלנו? לדברי עו"ד שוב חשוב להתאמץ ולנסות להתנגד לתוואי לא מתאים עוד במהלך התכנון כי בשלב מאוחר יותר יהיה קשה לבטל תוכניות. "הפגיעות המהותיות ביותר יהיו במקומות שיש בהם תחנות - אלה מקומות שצריכים להפקיע אותם. ואם זה נמצא במקום שהולך לקום פרוייקט של מגדל, סביר להניח שכדאי להפנות את תשומת לב הות"ל שהם הולכים להוריד פה מגדל ומה המשמעות הכלכלית והקניינית מהבחינה הזאת. שווה לנסות להתנגד".

עו"ד יפעת בן-אריה שטיינברג, מנהלת מחלקת תכנון ובנייה במשרד עורכי דין צבי שוב, מסבירה כי ברגע שהתוכנית תופקד ניתן יהיה להגיש התנגדות ולנסות להשפיע על התוואי שלה במישור התכנוני. ברגע שהתכנית הזאת תאושר כנראה שיהיה קשה לשנות את רוע הגזירה וההליך יהיה במסגרת פיצויי ירידת ערך והפקעה".

לדברי עו"ד שטיינברג במקרה בו מופקע שטח לצורך בניית המטרו יש צורך להיכנס למשא ומתן עם הרשויות ולהגיע להבנות בנוגע לפיצויים. "היה לנו את זה ברכבת הקלה, בקו הסגול, בקו הירוק. תיקים נסגרו בהליכי משא ומתן. במידה ויש פערים גדולים בין מה שהרשות מציעה, לבין מה שהנפקע חושב שמגיע לו כמובן שאפשר לנהל את תביעות הפיצויים. אנחנו מדברים על תביעת ירידת ערך שאמורה להיות מוגשת בתוך 3 שנים ממועד אישור התכנית ובמקביל תביעת פיצויי הפקעה שהיא מתנהלת בתוך7 שנים ממועד תפיסת החזקה בקרקע".

עו"ד שטיינברג מסבירה כי באופן כללי הרשויות יכולות לדרוש מבעלי נכסים הטל השבחה - כי הערך של הנכס שברשותם עתיד לעלות. לדבריה, ניתן לדרוש את ההיטל מהאזרח עד חצי שנה מיום אישור התוכנית. לטענתה, ככל הנראה לא יוציאו דרישות להיטלים כאלה אך יש לעקוב אחרי הנושא.

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

לאתר החברה

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully