וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקושי והפתרון בטיפול בבעלי נחלות חקלאיות בישראל

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

27.1.2020 / 8:00

קשה להתפרנס מחקלאות בישראל ובעלי הנחלות באזור המרכז סובלים מבעיות רבות שמקשות על פרנסתם? איך אפשר להקל עליהם ולאפשר להם לעבד את האדמה בכבוד? עורך אתר מרכז הנדל"ן דרור מרמור שמע תשובות משמאית המקרקעין והמשפטנית תמר אברהם

מערכת וואלה!

זה לא סוד שהחקלאות בישראל הולכת ונעלמת. הפרדסים, שאפשר עוד לראות קצת מהם באזור המרכז, כנראה ייעלמו בשנים הקרובות, גם בגלל שהמדינה החליטה לבנות במקומם אלפי יחידות דיור וגם בגלל שהמדינה לא באמת יודעת מה לעשות עם משטר הנחלות הישן והחקלאים של פעם. איך בכל זאת אפשר לעשות את זה קצת יותר נכון וקצת יותר אנושי?

"המדינה התחילה ברפורמות מתוך מחשבה לאפשר לחקלאים לקבל את הזכויות שלהם בקרקע באופן עצמאי מול המדינה, אבל הבעיה שזה עולה כל כך הרבה כסף, שהחקלאי הממוצע, שבאמת מעבד את אדמתו, לא מסוגל לעמוד בסכומי עתק", אומרת תמר אברהם, שמאית מקרקעין ומשפטנית. "המדינה בשנים האחרונות הבינה שקשה להתפרנס מחקלאות במדינת ישראל, ויזמה אפשרות לפעילות לא חקלאית בנחלה. לאפשר לחקלאי להתפרנס גם ממקורות אחרים או מקורות שליד החקלאות, שהם עוטפי חקלאות, תומכי חקלאות".

המדינה רצתה להיפרד מהחקלאים אז אמרו להם "בואו תשלמו על השטח שלכם". זה יקר מדי?

"זה יקר מאוד", אומרת תמר אברהם, "נתחיל בזה שעם שנים של פעילות לא חקלאית או בנייה ללא היתר נחלות, הייתה איזושהי עצימת עיניים ופתאום באים לחקלאים ומטילים פצצה. תובעים מחקלאים 7 שנים אחורה דמי שימוש על מבנים, וגם 12 שנים אחורה לפעמים דמי שימוש. כדי להגיע לרכישת הזכויות בנחלה החקלאית צריך לשלם לפעמים מיליון שקל רק על דמי שימוש היסטוריים. חשוב להבין - אפשר לערער על הדרישות האלה, אפשר לבדוק, אפשר להביא הוכחות לתקופה שמבנים היו קיימים. גם באזור המרכז יש עוד אנשים שמתפרנסים מחקלאות. זה איזשהו מסך עשן להגיד שכל הנחלות באזור המרכז זה כל מיני מיליונרים שיושבים על האדמה".

סיפור הנחלות יוצר בעיות רבות. אם לדוגמה שני אחים רוצים לעבד את האדמה אבל היא יכולה להיות רשומה רק על אחד מהם. אם הם ימכרו את הנחלה ויישאר להם חצי מהכסף, ממה יתפרנסו?

"המדינה צריכה לתת את הדעת על זה", אומרת תמר אברהם, "לחשוב איך היא עושה רפורמות בכל הנושא של ירושה בנחלות, להבין גם את הסיטואציה. אי אפשר לבוא ולהגיד לאנשים 'כן, אבל קיבלתם את הנחלה רק לעבד אותה, ורק יהיה בעל נחלה אחד'. צריך להתקדם עם הזמן. אני חושבת שמשרד המשפטים בשיתוף עם משרד האוצר יכולים להרים את הכפפה ולחשוב מה עושים כדי לעזור לאנשים שבאמת מעבדים את אדמתם להישאר באדמה ולעבד אותה. אני חושבת שזה אינטרס לאומי".

לאתר תמר אברהם - שמאות מקרקעין וניהול נכסים

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן
להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

לאתר מרכז הנדל"ן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully