וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם עד 2022: כל מה שחשוב לדעת על התקופה עד ביטול תמ"א 38

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

28.1.2020 / 8:00

הזמן עובר מהר ובאוקטובר 2022 כל ההקלות וההטבות עשויות להתבטל. רון חן, מנכ"ל "אנשי העיר" מסביר מדוע יש להזדרז להתחיל הליך תמ"א 38 כבר היום ומהי הדרך הנכונה לעשות זאת

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

מי שלא יתחיל בשנה הקרובה בתהליך של תמ"א 38 לא יצליח לעמוד בתנאים שיהיה בעוד שנתיים וחצי. השינוי שיהיה אחרי אוקטובר 2022 בכל הקשור לתמ"א מחייב את אלה הרוצים לבצע את הפרויקט בתצורתו הנוכחית להזדרז ולצאת לדרך. כמות ההגשות והבקשות בעיריות השונות היא הרבה יותר גדולה מכמות הרפרנטים שמטפלים בבקשות, ולכן נוצר איזשהו פקק טבעי, אין הגדלה של כוח אדם בעירייה ולכן הפרויקטים מתעכבים.

"היום היתר בניה לוקח כמעט שנתיים להוציא אותו, ודיון בבקשה לוקח כמעט חצי שנה", אומר רון חן, מנכ"ל חברת "אנשי העיר", "בשנתיים הקרובות אני רואה את השינוי בשוק, במגמה מאוד ברורה. ייווצר עומס גדול מאוד על היזמים, יש דרישה מאוד גדולה מבעלי דירות ומנציגויות של בניינים לקדם פרויקטים של תמ"א 38 מכיוון שהם יודעים שבעוד שנתיים כל ההקלות מתבטלות, או לפחות כרגע מתבטלות כי אין עדיין תכנית עתידית".

"דיירים היום מוכנים להתגמש יותר מבעבר, כי הם מבינים שבעוד שנתיים כשתמ"א 38 תתבטל הם יוכלו לקבל הרבה פחות בהיבט התמורות, מכיוון שעל היזם יועמסו הרבה מיסים שכיום יש פטור מהם מתמ"א 38", מוסיף חן, "יש אפילו פרויקטים שאנשים מוכנים להתחיל לבצע בלי חנייה, בלי הגדלה - רק לנסות לחדש את הבניין או להוסיף מרפסת".

מצב זה יוצר איזושהי ודאות טובה גם ליזמים וגם לבעלי הדירות, לגבי זה שהפרויקטים האלה יצאו לפועל. לדוגמה בפינוי בינוי, עיריית ת"א השנה הוציאה מסמך מדיניות שמגביל ב-12 מטר תוספות בפרויקטים של פינוי בינוי.

"צריך להבין שפינוי בינוי ותמ"א אמנם מאותה משפחה של התחדשות עירונית, אבל זה שונה לחלוטין.
תמ"א 38 במסגרת הריסה ובנייה מתאימה לבניין בודד, ברחוב בלוך או ברחוב ז'בוטינסקי. פינוי בינוי מתאים למתחם, בהיקפים גדולים. לדוגמא מה שקורה בנווה שרת, מה שקורה בדרום העיר, מה שקורה במזרח העיר, בתים למתחמים הם בהיקפים של לפחות 4-5 בניינים. שניהם ימשיכו, כל אחד במסלול שלו כי הם הכרחיים. התחדשות עירונית צריכה את כל המכלול, גם של תוספות הבנייה במקומות שאי אפשר להרוס, גם של הבניין הבודד שהוא תמ"א 38 הריסה ובנייה, וגם של פינוי בינוי".

לאתר חברת אנשי העיר

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן
להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן
לאתר מרכז הנדל"ן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully