וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תנהלו נכון שותפות ופירוק שותפות במקרקעין נדל"ני

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

27.11.2019 / 8:00

החזקת קרקע ביחד עם בני משפחה, חברים או שותפים עסקיים יכולה להיות מורכבת ולגרום למחלוקות כשאחד השותפים רוצה למכור את חלקו. באיזה צעדים יש לנקוט כדי להימנע ממחלוקת משפטית סבוכה? עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ולבנייה, עם מדריך קצר שיעזור לכם למנוע בעיה גדולה

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

שותפות בנכס מקרקעין יכולה להיות נפלאה ופורייה, אולם גם בעייתית. במקרה שרוצים להגיע לפירוק שותפות בנכס במינימום נזקים ובמקסימום הבנה צריך לדעת כיצד להתנהל. לעתים יזם נדל"ן או משקיע הוא חלק מקבוצת השקעה ובשלב מסוים הוא רוצה לעזוב אותה, ישנן שותפויות בהם מספר חברים או בני משפחה שותפים בחלקת נדל"ן ואחד מהם רוצה לקחת את חלקו ולפרוש. אלו מקרים שקורים מדי יום והשאלה היא איך יוצרים מהלך מוסכם על כל החברים בשותפות.

"יש דרך פשוטה לטפל גם בעניין מורכב", אומר עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ולבנייה, "איך? לא מתעלמים. אם חותמים במועד הנכון על הסכמים רלוונטיים ומגדירים בדיוק מהן הזכויות והחובות של כל שותף במקרקעין".

"בעבר נאמר לא פעם ש'קדירה - קערה של שותפים - היא לא חמה ולא קרה', כלומר מעט מאוד שותפויות בנכסים מחזיקות לאורך זמן, פעמים רבות שותפות מקרקעין מתגלה כבעיה שעלולה לעכב ניצול יעיל של הקרקע", אומר עו"ד שוב.

לדוגמה, קרקע חקלאית שהוחזקה במשך עשרות שנים על ידי בעלים יחיד - הסבא של המשפחה. כשנפטר, עשרות צאצאיו הפכו לבעלים החוקיים של הקרקע, אשר חולקים נכס מקרקעין משותף. סיטואציה זו עלולה ליצור בעיות ומחלוקות רבות.

"פסק דין מעניין שניתן לאחרונה עוסק בתביעה לפירוק שיתוף שהגישה רשת 'חצי חינם', אשר רכשה חצי אחוז בקרקע מרובת בעלים שיועדה לבניית מרכז מסחרי", מספר עו"ד שוב, "בית המשפט קבע של'חצי חינם' הזכות לדרוש פירוק השיתוף והורה על מכירה לכל המרבה במחיר בשוק. כך הצליחה אולי 'חצי חינם' לסכל עסקה שהתגבשה בין יתר הבעלים לבין חברת גינדי. כעת תוכל 'חצי חינם' או כל גורם עסקי אחר לנסות לרכוש את זכויות יתר הבעלים ולהשתלט על כל הקרקע. המהלך התאפשר משום שלא הייתה שום הסדרה קודמת בין הבעלים לשאלת השותפות".

המסקנה היא אחת: שיתוף במקרקעים וגם פירוק השיתוף מחייבים מחשבה תחילה ונקיטת אמצעים מתאימים.

"חשוב לנסח הסכמים שיסדירו זכויות וחובות של כל אחד מהשותפים ובנוסף יתייחסו לסוגיות אשר עשויות להופיע בעתיד כמו שינוי תכנוני במקרקעין", אומר עו"ד שוב, "כל אלה ישפיעו על השותפים בקרקע. רצוי להתייחס באותם הסכמים לתנאי השיתוף ולפרט מהן הפעולות שיש לבצע אם אחד השותפים רוצה למכור את חלקו. מומלץ גם לרשום את הסכם השיתוף בטאבו על מנת שיהיה תקף כלפי צדדים שלישיים. תמיד יש לקחת בחשבון שינויים תכנוניים שעלולים להשפיע על השותפות. כדאי לדעת שיש שורת מבחנים שחשוב לבצע כדי לבדוק אם ניתן למנוע מכירה או לחלק בחלוקה בין שותפים בקרקע המשותפת וגם אם אין מנוס ממכירה - באיזה דרך היא תבוצע".

לאתר משרד עו"ד צבי שוב

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן
להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully