וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך להציל את הקבלנים בישראל מפשיטת רגל

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

22.7.2019 / 9:55

לוח תשלומים שגוי ותנאי תשלום לא מאוזנים יוצרים את בעיית תזרים המזומנים שפוגעת בכל מי שמעורב בפרויקט נדל"ן. איך נכון להבין אותה וכיצד להימנע ממנה? ארי אוריאלי, הבעלים של Just Manage, עם הפתרון

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

כמות הקבלנים בארץ הולכת ופוחתת. חלק מפסיקים פעילות מתוך החלטה וחלק כי נקלעו לקשיים. חברות בנייה פושטת רגל בגלל תזרים מזומנים ולא בגלל פרויקטים מפסידים. חברת הבנייה יכולה להחזיק בצבר פרויקטים ענקיים ומרוויחים, אבל אם אין לקבלן אפשרות לשלם המחאה של אלף שקלים, כדור השלג מתחיל להתגלגל. מה גורם לחברות בנייה לפשוט רגל?

"החמצן הוא התזרים והמבחן הוא ברווח", אומר ארי אוריאלי, הבעלים של Just Manage, "לא נוכל לבצע פרויקטים מפסידים לאורך זמן. לוח תשלומים שגוי ותנאי תשלום לא מאוזנים יוצרים את בעיית התזרים - בעיה שפוגעת גם ביזם".

לדוגמה, אם קבלן ביצוע סיים את החודש עם חשבון יזם של 2.5 מיליון שקלים ועם הוצאות לספקים, קבלנים ועוד בסך 2 מיליון שקלים, לכאורה תזרים המזומנים נראה טוב, אבל התמונה מורכבת יותר משום שתנאי התשלום יוצרים תזרים שלילי בהתחלה. "נאמר שמהיזם אני מקבל כסף בשוטף 45, די מקביל ממה שאני משלם לקבלנים", אומר אוריאלי, "במצב זה אני מוגן ואפילו יוצא ברווח כי לספקים אני משלם בשוטף 60 ו-90. אבל, לעובדים אני משלם בשוטף 10, לקבלני העבודות גם בשוטף כזה והמשמעות היא שעל הקבלן לשלם את כל ההוצאות האלה מכיסו, דבר שעלול ליצור סחרור תזרימי ומתחיל משחק של דחיות תשלומים".

"בעיה שנייה ואף חמורה יותר היא בהסכם פאושלי קובעים לוח תשלומים לפי התקדמות עבודות הביצוע. היזם מנסה לשמור כסף לסוף והקבלן ההפך. כל מצב לא מאוזן לפי קצב ההוצאות האמיתי הוא מצב מסוכן לשני הצדדים", אומר אוריאלי. "בהרבה מקרים רצים לפרויקט נוסף, כדי שהוא יממן את הבור שנוצר בפרויקט הנוכחי. נוכח התחרות בשוק והצורך בתזרים, חברות הבנייה מורידות מחירים, לעתים למחיר הפסד".

במצב כזה גם היזם נפגע, משום הקבלן צריך לממן את הביצוע והוא בלחץ תזרימי. התזרים הופך לבעיה של הפרויקט והיזם אף עלול לגרום לקבלן לחדלות פירעון. לשלם יותר מדי או פחות מדי לקבלן זה לא טוב ובשני המצבים הפרויקט בסכנה. "המודעות לכך כבר עוזרת", אומרת אוריאלי, "הבעיה נובעת לא פעם מהקושי לתמחר נכון את הפרויקט. גם בזה Just Manage יכולה לעזור על ידי בניית לוח תשלומים אמין".

לאתר Just Manage

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully