וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעות הגדולה שבעלי דירות עושים במו"מ עם היזם על פרויקט תמ"א

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

28.7.2019 / 8:01

נוכח המגמה של צמצום זכויות בנייה, התעקשות על תמורות רבות עלולה לעכב את יציאת הפרויקט לדרך וכך בעלי הדירות עשויים לקבל פחות ממה שקיוו. עו"ד ניר רוזן, משרד עורכי דין רוזן-פלקסר, עם טיפ למו"מ שתערכו עם היזם

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

לפני כשנתיים ייצג משרד עורכי הדין רוזן פלקסר בעלי דירות שעברו התחדשות עירונית בשני בניינים שונים, אולם דומים בנתונים שלהם. הבניינים היו אפילו באותו רחוב. בבניין אחד חתם יזם והתקדם וקיבל את מלוא התמורות שהובטחו לדיירים בהסכם ואילו הבניין השני התעקש לקבל מהיזם עוד כמה דברים שוליים בהסכם, שסכומם הכולל אינו עולה על 15 אלף שקלים וחתם ארבעה חודשים אחרי. בזמן הזה הספיקה העירייה להפחית לכל דירה 6 מ"ר. כן, העירייה יכולה להחליט על צמצום קווי המגרש שמותר לבנות עליו בכל רגע נתון. לעורכי הדין, יזמים ובעלי הזכויות אין שליטה על כך. מקרה זה מלמד כמה קריטי מוטיב הזמן בקבלת ההחלטות לגבי היציאה לפרויקט תמ"א ועד כמה התעקשות על פרטים מסוימים עלולה לגרום לכך שדיירים יפספסו עסקה טובה בשל החלטות שונות מצד הרשויות.

"בהתחדשות עירונית אנחנו רואים מגמה ברורה - ככל שהבעלים צעירים יותר כך הם מבינים שבמקום דירה קטנה וישנה, הם יכולים לקבל בפרויקטים מסוג תמ"א פינוי-בינוי דירה חדשה בבניין שכולל חניה, מעלית ולובי מפואר, ובפרויקטים מסוג תמ"א חיזוק מבנה הם יכולים לקבל תוספת שטח כגון ממ"ד, מרפסת שמש, חידוש כלל תשתיות הבניין ועוד", אומר עו"ד ניר רוזן, ממשרד עורכי דין רוזן-פלקסר, "לעומת הבעלים המבוגרים יותר חוששים ומנסים לנהל משא ומתן לגבי המפרט הטכני".

"ניתן כיום לראות מגמה ברורה של צמצום זכויות הבנייה המותרות ועד לעצירה מוחלטת של קידום פרויקטים בעיר", אומר עו"ד רוזן, "בעלי דירות שמיהרו לנצל את המתנה שהמדינה העניקה להם וביצעו פרויקט של התחדשות עירונית הרוויחו יותר בעשרות אחוזים. כדי להבין את המשמעות קבלו עובדה: בעבר היה נהוג שבעלים יקבלו תוספת של 18-25 מ"ר בפרויקטים של הריסה ובנייה, תוספת מרפסת ועוד. כיום רוב הרשויות לא מאפשרות תוספת של 12 מ"ר".

"לסיכום, כמובן שלא צריך להיות פזיזים", אומר עו"ד רוזן, "חשוב לבחון את חוסנו של היזם, הניסיון שלו, הערבויות והביטחונות שמגיעים לכם ותמיד לשאוף למקסם רווחים. אבל זכרו שלעתים התעקשות יכולה לפגוע משמעותית בתמורה שתקבלו".

למשרד עו"ד רוזן-פלקסר

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully