וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינהל התכנון: תמ"א 38 תסתיים ב-18 במאי 2020

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

7.7.2019 / 8:00

פרסום ראשון: במכתב רשמי מבהיר מינהל התכנון כי אחרי שתי הארכות, התמ"א צפויה להסתיים בתום 15 שנה; עו"ד אבי ללום: "זו תהיה בכייה לדורות"

אתר בנייה. ShutterStock
אתר בנייה/ShutterStock

נגמר שלב ההכרזות: מינהל התכנון הודיע היום (ג') ללשכת עורכי הדין כי תמ"א 38, תוכנית המתאר הארצית שהעניקה זכויות בנייה בתמורה לחיזוק בניינים ישנים מפני רעידות אדמה, צפויה להסתיים ב-18 במאי 2020, בדיוק 15 שנה לאחר שאושרה בממשלה.

פורום קנין ומקרקעין בלשכת עורכי הדין, בראשות עורכי הדין אברהם (אבי) ללום ויצחק נטוביץ, שלח בימים האחרונים מכתב למינהל התכנון, בו הובעה תרעומת על "זריעת כותרות על ידי בעלי תפקידים בכירים מטעם רשויות התכנון, המנהלים שיח השולל את תמ"א 38". בתגובה, נשלח היום מכתב מהלשכה המשפטית במינהל התכנון, המבהיר במפורש כי התמ"א אינה צפויה להמשך לאחר ה-18 במאי 2020.

עו"ד בנימין ארביב מהלשכה המשפטית כותב כי "כידוע, תמ"א 38 אושרה בשנת 2005 לחמש שנים בלבד, תוך שניתנה סמכות למועצה הארצית להאריך את תוקפה בתקופות נוספות שלא יעלו על חמש שנים כל אחת (סעיף 29 לתמ"א). מכאן, כי ברירת המחדל שנקבעה בתמ"א עצמה, הינה פקיעה בתום חמש שנים, אלא אם כן החליטה המועצה להאריך את תוקפה, לתקופה קצובה כאמור".

ארביב מציין, כי "הוראה זו, לצד הוראות נוספות בתמ"א 38 בנוגע לתוכניות לפי סעיף 23 לתמ"א, כמו גם החלטות רבות מספור של המועצה הארצית ושל ועדות המשנה שלה, מבטאות את העמדה שהיתה נהירה עוד מתחילת הדרך, כי תמ"א 38 אינה דומה לכל תוכנית אחרת, ויש להגבילה בזמן, ולבחון מעת לעת את היתרונות והחסרונות הכרוכים בה ואת ההצדקה להמשך תחולתה".

כפי שכותב עו"ד ארביב: "לאחר בחינת הנושא לאחרונה, העמדה המקצועית של מינהל התכנון הינה כי לעת הזאת אין הצדקה להאריך בתקופה נוספת את תוקפה של התמ"א במתכונתה הנוכחית, ויש להעדיף תכנון מיטיבי יותר, באמצעות תוכניות מפורטות להתחדשות עירונית ולפינוי בינוי, אשר יבחנו ויסדירו את התכנון במתחמים שלמים לרבות צורכי הציבור והיבטים תכנוניים נוספים, על פני היתר במגרש נקודתי מכוח תמ"א 38". ארביב מציין כי "מובן כי עמדה זו מחייבת התייחסות להוראות מעבר ונושאים נוספים, אשר נבחנים בימים אלה".

בשורה התחתונה, מדגישים במינהל התכנון במכתב רשמי שנשלח ללשכת עורכי הדין, כי "תקופת הארכה השנייה עליה החליטה המועצה הארצית עתידה להסתיים ב-18 במאי 2020, אלא אם כן תחליט המועצה הארצית על הארכה נוספת". במינהל התכנון מציינים כי המועצה תדון מבעוד מועד בסוגיה, "ולשכת עורכי הדין, כמו גם גופים רבים אחרים, יהיו רשאים להביע את עמדתם בפני המועצה בעניין זה, טרם החלטתה, בדרך שתקבע לכך".

לדברי עו"ד ללום, המשמש גם סגן יו"ר לשכת עורכי הדין, "מדובר בהחלטה אומללה שיכולה להיות גם טרגית ובכייה לדורות". ללום, מעורכי הדין המובילים בתחום ההתחדשות העירונית, מעריך כי "מכיוון שמינהל התכנון מחזיק בעמדה זו, נראה שהמועצה הארצית לא תשנה את העמדה, על אף שמדובר בביטול תוכנית לאומית ואינטרס ציבורי".

לדברי ללום, "מדובר על נושא שחייב לעלות על סדר היום הציבורי במערכת הבחירות הקרובה. התוצאה של ההחלטה היא שבניינים שלא יכנסו עכשיו לתהליך לא יצליחו לבצע תמ"א 38 שלא במסגרת פינוי בינוי, בשורה קשה מאוד לבעלי דירות במסגרת תמ"א 38 וכן לעוסקים בתחום".

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully