וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילים תמ"א בבניין? הרווח שיצא לכם אם תלכו יד ביד עם היזם

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

16.4.2019 / 8:00

לא מעט דיירים חושבים שתהליך תמ"א 38 מתבצע מול יזם. איפה הם טועים? בטרמינולוגיה. תמיר חנן מקבוצת בהרי, חברה יזמית וקבלנית, מסביר מדוע הליכה עם היזם ושמירה על קשר הדוק ושקוף איתו יכולה לחסוך לכם המון זמן וכסף

צילום ועריכה: מרכז הנדל"ן

מתחילים הליך של תמ"א בבניין? הרווח שתקבלו יכול להגיע למאה אחוז משווי הדירה העכשווית שלכם. אין ספק שהפוטנציאל גדול והרצון לגור בבניין מחודש וחדש קורצת, אבל לפני שאתם יוצאים לדרך כדאי שתכירו את "המשולש הקדוש" כשמדובר בתמ"א 38 ותשמעו כמה עצות שיכולות להקל על המשך הדרך.

"לפני שנתיים התחלנו תהליך תמ"א 38 בבניין בן 40 דירות בשכונת הדר יוסף בתל אביב", מספר תמיר חנן מקבוצת בהרי, חברה יזמית וקבלנית המתמחה בבניית מבנים חדשניים ואיכותיים, "בפגישה עם העירייה קיבלנו אישור ל-109 דירות, כלומר תוספת של 69 דירות. הראינו לדיירים את התמורות, אבל אחרי שהתקדמנו לשלב התכנון העירייה שינתה את מדיניות חישוב הזכויות ובמקום 109 הדירות שסוכמו, קיבלנו 96 דירות. 13 דירות פחות. דירה ממוצעת בפרויקט מגיעה ל-100 מ"ר ונמכרת בשלושה מיליון שקלים, 13 דירות פחות הן למעשה פחות כ-40 מיליון שקל הכנסות ליזם. מתוך ההכנסות האלה היזם מכסה את עלויות הביצוע, המפרטים שהבטיח לדיירים, המעליות החדשות בבניין, הגינון, למעשה על התמורות לדיירים. הסברנו לדיירים שקיימת פגיעה בכדאיות של הפרויקט ומכאן והלאה. הפרויקט היה תלוי בשיתוף הפעולה שלהם".

שינויי מדיניות בעירייה נעשים חדשות לבקרים, בשכונות בדרום ובמזרח העיר תל אביב למשל, יש רחובות שלפי מדיניות העירייה ניתן לקבל בהם עד 25 קומות וכשמגיעים לכדי אישור העירייה מאפשרת רק 15 ופחות ורווחיות היזם מהעסקה יורדת. "לא מעט מכן חושבים שכשאתם נכנסים לתהליך תמ"א 38 נכנסים לתהליך מול יזם, איפה אתם טועים? בטרמינולוגיה. תמ"א 38 הוא לא תהליך מול יזם, אלא תהליך עם יזם. המטרה שלכם היא אחת - כמה שיותר זכויות במינימום זמן. כמובן שלא צריך לסמוך מיד על כל יזם ותמיד חשוב להיות עם האצבע על הדופק. איך? בקשו מהיזם להגיע לפגישות עם העירייה, כך תוכלו לראות את התהליך בצורה שקופה. הדיירים בהדר יוסף הגיעו איתנו לוועדות מול העירייה וראו ממקור ראשון את השינויים במדיניות. כך הם יכלו להיות בטוחים שהדברים נעשו בצורה הוגנת ולכן הרגישו בטוחים לשתף פעולה".

שינויים במדיניות העירייה ברוב המקרים אינם פועלים לטובת הדיירים. עיריות נוטות להקשיח את המדיניות במקום להקל על התקדמות הפרויקטים. "ככל שתחכו ותהססו תאבדו זמן יקר", אומר חנן, "התחלתם תהליך עם יזם שאתם סומכים עליו? מעולה. ודאו שנציגות הדיירים שלכם מגיעה לכל הפגישות מול העירייה. העירייה שינתה מדיניות? אל תיאבקו ביזם אלא בדקו איתו מהן האלטרנטיבות לקידום הפרויקט. ככל שתהיו עם היזם ולא נגדו, תהיו מעורבים יותר בפרויקט ובאלטרנטיבות שתוכלו לקבל התהליך יהיה מהיר ורווחי יותר עבורכם".

לאתר קבוצת בהרי

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully