וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה שיוצרת את השינוי הגדול בתחום הנדל"ן הישראלי

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

12.2.2019 / 7:00

לפני כחמש שנים הוקמה הותמ"ל, הוועדה הממשלתית שהבטיחה לייצר כמה שיותר דירות בכמה שפחות זמן. איך הוועדה משנה את פני המציאות ומהם הקשיים שלה? דרור מרמור, עורך אתר מרכז הנדל"ן קיבל תשובות מדקלה פרסיקו, המתכננת הראשית של הותמ"ל. צפו

צילום ועריכה: מרכז הנדל"ן

מדינת ישראל פועלת בשנים האחרונות להגדיל את היצע הדירות בשוק הנדל"ן וכדי לייעל את ההליך התכנוני הוקמה ותמ"ל - ועדה ארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור. בקיץ הקרוב ימלאו חמש שנים להקמת הותמ"ל, הוועדה הממשלתית שהבטיחה לייצר כמה שיותר דירות בכמה שפחות זמן, וזו הזדמנות טובה להכיר את פעילות הוועדה והאתגרים העומדים מולה.

"אנחנו מטפלים במאות אלפי יחידות דיור, 385 אלף יחידות דיור, ומתוכן אישרנו השנה 60 יחידות דיור", אומרת דקלה פרסיקו, המתכננת הראשית של הותמ"ל בראיון לדרור מרמור, עורך אתר מרכז הנדל"ן, "בסך הכול אישרה הוועדה 160 אלף יחידות דיור בארבע שנים".

המספר נשמע מרשים, אבל בשורה התחתונה ניתן לראות שלא בונים מספיק, לא מקימים מספיק יחידות דיור. כלומר יש איזשהו נתק בין מה שהותמ"ל רואה לבין מה שהשוק רואה.

"אני מניחה שכל מי שמתעסק קצת בכלכלה ובנדל"ן מבין שהשוק הזה של הדיור הוא שוק של שרשרת שמורכבת מהמון חוליות. אנחנו חוליית הגדלת ההיצע התכנוני ומנהל התכנון בכלל והותמ"ל בפרט, עושים את זה בצורה שהיא מעל לכל הציפיות. אבל בתוך השרשרת הזאת יש עוד הליכים דוגמת הליך הרישוי, הליך הבנייה, הליך המכרז, קניית דירות".

הטענה העיקרית כלפי הותמ"ל היא שאמנם הוועדה אישרה הקמת יחידות דיור, אך העבירה את ההתניות לשלב הבא ואין בכך כדי לייעל את תהליך הקמת דירות חדשות.

"טועני טענות אלו כנראה לא פתחו את התכניות שלנו, משום שאנו מתעקשים על כך שבאותה תכנית נפתור את כל הבעיות", משיבה פרסיקו, "התכניות שלנו נראות מורכבות, כי אנחנו פותרים באותה תכנית את כל הבעיות. אנחנו מאשרים את התכנית ב-11 חודשים, לפני כן יש הליך תכנון שנערך יחד איתנו של בערך שנה, זה פחות או יותר הזמן - שנתיים, שלוש מקסימום לתכנית מהיום שמישהו הוגה רעיון".

האם הכמות באה על חשבון האיכות כשמדובר ברצון לבנות כמה שיותר דירות חדשות?

"אני חושבת שתכניות שלוקח שנה-שנה וחצי להכין אותן ועוד שנה לאשר אותן, הן תכניות הרבה יותר טובות מתכניות שלקח 13 שנים להכין אותן. התכניות שלנו הן כאלה שיש בהן עירוב שימושים גדול, עם תחבורה ציבורית שמקשרת למרכז העיר. מאוד חשוב לנו שאנשים יוכלו לבוא, לגור, לצרוך דברים ולקבל שירות כמו שצריך".

מושבים וקיבוצים מתלוננים על שטחים שנלקחים מהם לטובת בנייה עירונית ונוצר קונפליקט עם הותמ"ל.

"הם לא אוהבים זאת וזה קונפליקט שאפשר למזער בשוליים, אבל הוא קונפליקט חזק וחי ואנחנו לא באמת נצליח. יש כאן מדיניות של הממשלה, כולל שר האוצר, שהמגזר החקלאי יצטרך כנראה לשלם מחירים מסוימים. אנחנו עושים זאת בניסיון להבין מה קורה בצד השני, אבל ללא ספק ערים שרוצות להתרחב והיום מוגבלות על ידי מועצות אזוריות בסוף יתרחבו לשטחי המועצות האזוריות. אנחנו נתקלים בלא מעט התנגדויות שכל מטרתן להתנגד למוסד ולא לתכנית עצמה ולעתים מכלים את זמננו על עניינים מסוג זה".

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן
להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחצו כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully