וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה צעדים שהמדינה חייבת לעשות כדי לשחרר את הפקק בתחום התמ"א

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

11.3.2019 / 8:03

"במקום סדר גודל של שנתיים-שלוש, פרויקט התחדשות עירונית, אפילו בניין בודד, יכול להימשך מעל שבע שנים", אומר רון חן, מנכ"ל חברת "אנשי העיר" ומציג שלושה פתרונות לבעיות האקוטיות בתחום שאמור להגדיל את היצע הדירות בשוק הנדל"ן למגורים

בעיית הנדל"ן בתחום ההתחדשות העירונית הולכת וגדלה. כ-25% מהבנייה החדשה למגורים בעשור הקרוב תהיה במסגרת התחדשות עירונית, כך קבעה המדינה במטרה לייצר סוף סוף פתרונות ארוכי טווח והיצע מספק של דירות לשוק הנדל"ן למגורים גם בעשורים הבאים קדימה. לתחום ההתחדשות העירונית יש חלק משמעותי בהגדלת היצע הדירות. לפי אותה תכנית, בעוד כ-20 שנה קרוב ל-50% מהיתרי הבנייה אמורים להיות בהתחדשות עירונית.

"במקום סדר גודל של שנתיים-שלוש, פרויקט התחדשות עירונית, אפילו בניין בודד, יכול להימשך מעל שבע שנים", מונה רון חן, מנכ"ל חברת "אנשי העיר" את הבעיות בתחום. פתרון אחד, לפי חן, נעוץ בהתנהלות אחרת של הדיירים מול היזמים והקבלנים. "חברי וועד הבניין הם אלה שאחראים על קבלת ההחלטות לגבי התכנון של הפרויקט וההחלטות הפיננסיות, ללא ידע מקצועי ובלי שיידעו אם הם אמורים לקחת על זה כסף או לא", מסביר חן, "התוצאה היא אי סדר, ניגודי אינטרסים ועיכובים משמעותיים בהוצאה לפועל של הפרויקט. מה עושים? מעבירים את הפרויקטים לשוק החופשי. העברה של הפרויקטים הללו לתכנית המכרזים של המדינה יכולה להעביר את האחריות למי שמומחה בתחום ובכך להסדיר ולזרז ת הפרויקטים".

צעד נוסף שיכול לייעל את תהליך ההתחדשות העירונית הוא הורדת הרוב הדרוש מבין דיירי הבניין לביצוע פרויקט של פינוי-בינוי. "מוכרחים להוריד את הרוב הדרוש מ-80% ל-51%", מציע חן, "הרוב קובע וזכויותיו לא צריכות להיפגע בגלל כמה דיירים סרבניים".

"הצעד השלישי שהממשלה יכולה לעשות הוא לשחרר את הפקק שנמצא אצל הרשויות המקומיות", אומר חן, "פשוט לייצר אצלן מסלול להתחדשות עירונית בנפרד מפרויקטי נדל"ן רגילים. יש להקים מחלקה עם כוח אדם ייעודי לטיפול בבקשות בהתחדשות עירונית. אגרת התחדשות עירונית תכסה את העלות החודשית למשכורות העובדים החדשים ותאפשר לנו, היזמים, לסיים את הפרויקט".

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחצו כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully