וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מתמודדים עם פרויקט התחדשות עירונית בבניין שיש בו חנויות?

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

28.12.2018 / 8:00

כשמדובר בבניין דירות שאמור לעבור פרויקט התחדשות עירונית, יחסית פשוט לחשב כמה תקבל כל דירה במסגרת התמ"א ומה יקבל היזם, אולם מה קורה כשמתחת לבניין יש חנויות או עתידים לקום שטחי מסחר? כאן התמונה קצת מסתבכת. עו"ד גיא פרבמן מסביר כיצד מתגברים על הקשיים

צילום מסך

ישנם לא מעט בניינים ברחובות הראשיים של הערים הגדולות בישראל שבתחתיתם קומת מסחר ובה חנויות. לחנויות אלה חשיבות גדולה ביצירת המרקם העירוני מפני שהן מספקות תעסוקה ואיכות חיים לתושבים, אשר נהנים מהנוחות שבקרבתן. שטחי המסחר שמתחת לבניינים יוצרים למעשה את "הרחוב" שמאפיין את המגורים בערים. כשמדובר בבניין דירות שאמור לעבור פרויקט התחדשות עירונית, יחסית פשוט לחשב כמה תקבל כל דירה במסגרת התמ"א ומה יקבל היזם, אולם מה קורה כשמתחת לבניין יש חנויות או עתידים לקום שטחי מסחר? כאן התמונה קצת מסתבכת.

"צריך לחלק זאת לשניים - כשמדובר באדם שעובד בעסק למחייתו וכשמדובר באדם שמשכיר את הנכס", מסביר עו"ד גיא פרבמן, מייסד משרד גיא פרבמן רשף ושות'. "במקרה שמדובר באדם שהעסק ממנו הוא מתפרנס נמצא בבניין המיועד לעבור פרויקט התחדשות עירונית, צריך למצוא לו מקום חלופי ולראות איך הוא מתפרנס ממנו. לדוגמה, יש לנו פרויקט שבו עסק של חברת חגור והזזה של העסק מצריכה שינוע של מוצרים וזה פרויקט מאוד מורכב מבחינת הקליינטים שלהם והפרסום. שנית, אלה שמשכירים נכס שהוא עסק משכירים אותו לטווח זמן ארוך וצריך לבדוק את חוזה השכירות".

שאלת התמורה שמגיעה לבעל הנכס צפה כבר במהלך המשא ומתן עם היזם לפני ההחלטה על ביצוע התמ"א. "יש שתי אופציות", אומר עו"ד פרבמן, "לקבל את אותה חנות בתוספת שקיבלו בעלי הדירות, אופציה שנייה היא להמיר את החנות בדירה וכאן הוא נכנס למשא ומתן לגבי התמורה שיקבל. יש לקחת בחשבון שבעוד 10 שנים כשהפרויקט יסתיים ונניח ארצה למכור אותה, מבחינת רשות המסים היא 'צבועה' כחנות ויטילו עליה מס שבח כחנות ולא כדירה".

מבחינת היזם, שטחי מסחר או חנויות בפרויקט תמ"א הופכים את הפרויקט למסובך. "היזם מוצא את עצמו לעתים עם חנויות שיש בהם גלריה ועליו לחשב את שטח הגלריה והשאלה היא האם מחשבים כשטח החנות או שטח נוסף", מוסיף פרבמן ומסכם, "בסופו של דבר מוצאים את הפתרון והפתרון שאני מציע הוא נציגות לחנויות ולבעלי הדירות ולשמור על כך שהאינטרסים של כולם יהיו זהים וכולם יקבלו את אותה תמורה".

לעוד כתבות ועדכונים בנושא נדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully