וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדכון גרסה ל"משרדים אנושיים" כבר עשיתם?

יפעת אשכנזי - מעצבת, יזמית, מרצה, בשיתוף יפעת אשכנזי - מעצבת, יזמית, מנחה

2.11.2018 / 0:00

אנחנו נמצאים בעידן העדכונים, הכל זז ומשתנה כל כך מהר, תחומים מתחברים והיום מעצבים משרדים לא רק בשביל שיהיה יפה. מדוע חשוב לעצב משרדים אנושיים ומה זה בכלל? התשובה בפנים.

משרדים בעיתוב המעצבת יפעת אשכנזי. גלעד רדט,
כל אדם מגיע לעבודה עם ארגז כלים מיוחד משלו/גלעד רדט

בעידן החדש דברים משתנים בקצב מטורף והחשיבות של עדכון גרסה הוא משמעותי במיוחד. לא מדובר על עדכון גרסה בסמארטפון, אלא על עדכון גרסה אנושי.

העובדים בעידן החדש הם למעשה "מותגים אנושיים", כל אדם מגיע עם ארגז כלים מיוחד משלו, רצוי שכמובן יהיה מעודכן בגרסה האחרונה, משום שאי עדכון גרסה מסכן את המותג האנושי בחוסר רלוונטיות לשוק העבודה החדש ותוך שנתיים שלוש הוא ימצא את עצמו לא רלוונטי.

דור המותגים האנושיים הוא דור חברתי ושיתופי כאחד, הוא דור שמאמין בכוח של בריין סטורמינג, בשיתוף ידע ומידע וביתרון המשמעותית של קבוצה על פני היחיד, כן שעצם הידיעה העמוקה של כל אחד מהם שהוא מיוחד במינו - מאפשרת לעובדים לשים בצד את מלחמת האגו שאפיינה את הדורות הקודמים ולהבין ש- 1+1+1+1 = הרבה יותר ידע וחוכמה.

איך כל זה קשור לתכנון ועיצוב משרדים?

כדי לתכנן משרד שעובדים בו אנשים, בראש ובראשונה צריך להבין אנשים ואת הצרכים האנושיים, כלומר לא רק לספור חדרים ומספר עמדות עבודה, אלא הרבה יותר מזה. היום רוב העבודה המשמעותית לא מתבצעת מאחורי שולחן העבודה ומסך המחשב (את זה היום ניתן לעשות גם מהבית), היום צריך לספק סיבה הרבה יותר טובה מרק 'להגיע למשרד', אחרת אין הצדקה לנסוע כמעט שעה בפקקים רק בשביל לעבוד כל היום מאחורי המסך ולאכול ארוחת צהריים בפינה קטנה במטבחון.

'דור האנושיים' החדש רוצה להתאסף, לדבר ולשתף פעולה, הם מבינים את החשיבות העצומה של תחושת שייכות: חברתית, ארגונית ואם אפשר גם בינלאומית.

דבר מקסים שגיליתי לא מזמן הוא שנעשו מחקרים המוכיחים כי תמיכה חברתית בסביבת העבודה מונעת מחלות ומצמצת משמעותית את ניצול ימי מחלה, ועוד יותר נפלא שאותה תמיכה מגבירה את האכפתיות של העובדים לארגון, כיוון שהם מרגישים טוב במקום העבודה וחשוב להם לשמר את זה.

כמנכ"ל חברה, אתה צריך לשאול את עצמך 'האם אתה מאפשר להם את זה?!', 'האם יש מקום במשרדי החברה שמעודד תחושת שייכות?' ועוד יותר מזה, 'האם אתה מעביר לעובדים שלך מסר גם דרך תכנון המשרד שאכפת לך מהוול ביאינג שלהם?'.

משרדים בעיתוב המעצבת יפעת אשכנזי. גלעד רדט,
מנכ"ל של חברה צריך לשאול את עצמו האם יש מקום במשרדי החברה שמעודד תחושת שייכות/גלעד רדט

איך כל זה בא לידי ביטוי בתכנון ועיצוב המשרד?

במשרדים האנושיים, כפי שאני קוראת להם, צריך להיות מספר אזורים שמעודדים זמנים אנושיים, אזורים שמעודדים שיחה וזמן איכות יחד, לדוגמה: חדר אוכל שבו כל העובדים יכולים לאכול יחד, זמן האוכל הוא זמן נפלא שממילא מתקיים וחבל לא למנף אותו לטובת אותה תחושת שייכות חשובה. אכילה בזמנים שונים כי אין מקום בשולחן המטבחון לכולם זה פשוט בזבוז של משאב יקר.

אני ממליצה להשקיע מחשבה מרובה בתכנון המטבח, כדי - לאפשר לעובדים להכין ביחד חלק מהאוכל במקום, כי במחיר של עוד כמה מטרים (תלוי בגודל הארגון) אתם מרוויחים המון!
כמה זה המון? הנה שלושה פרמטרים שכדאי להכיר:

1. עובדים שמרגישים שאכפת לכם מהם - אכפת להם בחזרה.

2. עובדים שהקשרים ביניהם מתחזקים - גם אם יציעו להם משכורת גבוהה יותר במקום אחר הם לא ירצו להחליף את חברי "המשפחה" שלהם. תחושת שייכות כבר אמרנו?

3. עובדים שאוכלים אוכל יותר טרי ופחות ג'אנק - בריאים יותר, ולכן הם יגיעו בעקביות לעבודה.

אזור נוסף שמעודד תחושת שייכות הוא אזור שאני קוראת לו סלון הבית, רק בלי "מקדש" הטלוויזיה. זהו אזור שהישיבה בו מאפשרת להירגע מהאחיזה הפורמאלית ומאפשר לעובדים לזכות בכמה רגעים של חמימות משפחתית כמו לחלוץ נעליים, לשבת באיזה צורה שבא להם או אפילו להימתח בשכיבה לכמה רגעים. ההשפעה של הפינה הזו היא עצומה, אתם ודאי מכירים את התחושה: הרגע המופלא הזה בסוף כל יום כשאתם מגיעים הביתה ויכולים סוף סוף להשיל כמה שכבות של היום, תתארו לכם כמה כוח יש לכמה רגעים כאלה במהלך היום!

משרדים בעיצוב המעצבת יפעת אשכנזי. גלעד רדט,
גם במקום העבודה יכול להיות סלון/גלעד רדט

מומחים ליעילות בעבודה טוענים כי הפסקות במהלך יום העבודה חשובות מאוד ויש להן יכולת להגביר את הריכוז, ולמעשה להגיע להספק גבוהה יותר. ההמלצות מדברות על הפסקה קצרה בכל 90 דקות - זה הזמן שמנצל הכי טוב את שני השלבים במוח: לימוד וריכוז ואז גיבוש המידע. כשאנשים מבצעים משימה ואז נחים 15 דקות הם מסייעים למוח שלהם לגבש את המידע בצורה המיטיבה ביותר.

לתפיסתי, המהות המשמעותית של עיצוב היא יצירת סביבת חיים מועשרת שתורמת לרמת האושר של השוהים בה. תכנון ועיצוב המשרד נוגע בעוד המון היבטים שמשפיעים עלינו כמו: תאורה, אקוסטיקה, ארגונומיה, צבע, חמצן ואור טבעי, זוויות ותחושת ביטחון ועוד ועוד. על כל הדברים האלו שמשפיעים עלינו גם ברמה הבריאותית ארחיב בכתבות הבאות.

הכותבת היא יפעת אשכנזי - מעצבת, יזמית, מרצה, שמתכננת ומעצבת משרדים אנושיים, בעלת ידע וניסיון של 13 שנים בתרגום מותג למקום.

יפעת אשכנזי - מעצבת, יזמית, מרצה, בשיתוף יפעת אשכנזי - מעצבת, יזמית, מנחה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully