וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייאוש הגדול שמסתתר בין קומות התחנה המרכזית בתל אביב

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

18.3.2019 / 8:00

200 אלף מ"ר עומדים ריקים ללא היתר, מאות חנויות סגורות ללא אפשרות לפתוח אותן וסוחרים שמפסידים כסף מדי יום. עורך אתר מרכז הנדל"ן דרור מרמור חזר לתחנה המרכזית בתל אביב כדי לראות מקרוב את הבזבוז והאבסורד שמאפיינים אותה

צילום ועריכה: מרכז הנדל"ן

את הצרות בקומות הגבוהות של התחנה המרכזית בתל אביב כבר הספקנו להכיר - אין מספיק תנועה של אנשים ובעלי החנויות מתקשים להתפרנס. למרות שאלפי אנשים עוברים דרך התחנה מדי יום, העסקים במקום בקושי שורדים. שלוש קומות מתחת לאדמה, במרתפי התחנה, המצב אפילו קשה יותר. עורך אתר מרכז הנדל"ן דרור מרמור צלל את עמקי התחנה המרכזית כדי להבין מדוע המקום הפך לפיל לבן באמצע העיר ללא הפסקה.

החלק התחתון של התחנה המרכזית נטוש לגמרי. "היו פה כ-750 בעלי חנויות שהבטיחו להם את החנויות, הבטיחו להם לסחור באחד המקומות המרכזיים בתל אביב", אומר עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה. בין הקומה הראשונה לקומה השלישית אין חנויות, האוויר מזוהם בגלל הקרבה למסופי האוטובוסים והעזובה שולטת. "עיריית תל אביב, יחד עם מי שהיה הבעלים, ניידו את הזכויות מהשטח הבנוי לשטח החדש ומאז לא אושרה תב"ע חדשה שתיקח ותיתן את הזכויות", מסביר עו"ד שוב את אחת הסיבות לכך שהשטח נטוש, "בנויים פה 300 אלף מטר, בעוד התב"א המאושרת למסחר היא ל-40 אלף מטר. אי אפשר למסור את החנויות כי התחבורה עברה מקומה מינוס 1 לקומות 6 ו-7, כך שאיש לא יבוא לפה".

גם אם היו רוצים לסחור במקום, מדגיש עו"ד שוב, זה לא היה ניתן משום שאין לו היתר בנייה, אין תב"ע ואין אפשרות לקבל רישיון עסק. בינתיים, חברת הניהול של התחנה המרכזית מוציאה לבעלי העסקים דרישות, לדוגמה השתתפות בניקיון המקום, והעירייה דורשת תשלומים שונים. "אני אמור לשלם דמי ניהול מדי חודש בסך של כ-3,200 שקלים לחברת הניהול שהיא נצבא", אומר אחד מבעלי העסקים בתחנה, "אני חבר בורסה, הייתי יצרן בזמנו, היה לי מפעל וחשבתי שאם יהיו לי קשיים ביהלומים אני אקבל כיסוי כשאוכל להשכיר את החנות. זה מה שרוב האנשים עשו בתחנה - רכשו כשהשקעה. אבל לא רואים כלום. הם מפחדים מהתחנה כי חברת הניהול שולחת להם מכתבים שעליהם לשלם סכומים גדולים".

תכנית מתאר חדשה אמורה לייעד את האזור מחדש. "אנחנו מייצגים פה מאות בעלי חנויות", אומר עו"ד שוב, "הם מחכים לתכנון. במסגרת ההתנגדויות לתכנית אחת השאלות הייתה מתי יפונה המבנה ומי מוכן להצהיר שייתן פתרון".

תגובת חברת נצבא: "הטענה להזנחה הינה טענה משוללת יסוד. הקומות התחתונות של התחנה (1-2) הינן קומות ללא פעילות, שלא קיים בהן כלל מסחר, ואילו הקומה השלישית פעילה בחלקה. כך או כך, בתחנה מתקיימים שירותי ניקיון, תחזוקה, אבטחה על בסיס יומי. ישנם מספר בעלי נכסים שהציעו את הנכס שלהם למכירה בשוק החופשי מרצונם והגישו, בין היתר, הצעה גם לנצבא שאכן רכשה מספר נכסים. יש לציין כי לנצבא, שהינה חברה ציבורית, אין כל חובה לרכוש אותם. דמי הניהול במתחם מבוססים על עלויות הניהול בפועל.

לאתר מרכז הנדל"ן

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחצו כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully