וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיטל שיוצר מאבק בין עיריית ת"א לבעלי דירות המבצעים תמ"א

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

11.3.2019 / 8:00

אישור תכנית הרבעים 3 ו-4 להתחדשות עירונית הציף את המחלוקת על היטל ההשבחה שבעלי הדירות נדרשים לשלם. עו"ד צבי שוב עושה סדר ומסביר איך התכנית תשפיע על היטלי ההשבחה וכיצד צריכים להתנהל בעלי הנכסים?

צילום: אולפן וואלה! NEWS

בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינויים תכנוניים בעיר תל אביב אשר משפיעים על היטל ההשבחה. אחד השינויים המשמעותיים ביותר הוא אישורה של תכנית הרובעים. מטרתה להסדיר את נושא זכויות הבנייה בעיר והמשמעות הרחבה של אישורה היא שכל מרכז העיר תל אביב יכלול מעתה עשרות פרויקטים של חיזוק מבנים ותוספת קומות או פינוי-בינוי. הרבעים הראשונים שאושרו במסגרתה הם רובע 3 ורובע 4. איך היא תשפיע על היטלי ההשבחה וכיצד צריכים להתנהל בעלי הנכסים?

"היטל השבחה זה היטל שמשולם לוועדה המקומית, במקרה הזה לעיריית תל אביב, בעקבות אישור תכנית, הקלה או שימוש חורג", מסביר עו"ד צבי שוב, הבעלים של משרדי עורכי הדין צבי שוב, העוסק בנדל"ן, תכנון ובנייה והתחדשות עירונית. "במקרה הזה מדובר בתכנית הרבעים. אם בעבר בעלים של דירה בקומה שנייה או שלישית התעניין בעיקר בכך שיש לו פטור ממס שבח, כי בהיטל השבחה הוא לא התעסק, תכנית הרבעים גרמה לכך שאותם בעלים שמכרו דירות מצאו את עצמם עוסקים בהיטל ההשבחה בגובה של מאות אלפי שקלים".

האם יש הצדקה לגבות היטל השבחה?

"כל הנושא במאבק לא פשוט ומומחים בדקו את הנושא", משיב עו"ד שוב, "המומחים אמרו שנכון שתכנית הרובעים נותנת זכויות, אבל חלק גדול מהזכויות - כמו שש או שבע קומות בחלק מהמקרים - מקורו בתמ"א 38. הטענה של האנשים היא 'אתה נתת לי אולי חלק אבל על החלק של תמ"א 38 לא צריך לקחת כי זה כבר היה מונח בכיסי'. עיריית תל אביב לא אוהבת את תמ"א 38 גם בגלל שיקול הדעת וגם בגלל שאין היטל השבחה בגינו והעירייה לא רוצה להוסיף דירות בלי לקבל היטל השבחה בשל התוספת הזאת. לכן עמדת העירייה שהיא בהחלט יכולה לגבות היטל השבחה בגין זכויות שאפשר לגבות מכוח תכנית תמ"א 38.

"כאשר מקבלים דרישה להיטל השבחה צריך לבחור באחת משתי אפשרויות: האחת, ללכת לשמאי מכריע, השנייה היא ללכת לוועדת ערר", מוסיף עו"ד שוב. "צריך לקחת בחשבון כשבאים לעשות עסקה לבדוק את נושא היטל ההשבחה וההסכם צריך לקחת בחשבון את המנגנון הזה. אם בעבר לא חשבת שתידרש לשלם היטל השבחה, כיום כנראה תיגרש לשלם אותו. ההסכם חייב לקחת בחשבון את המנגנון הזה - לעשות סעיף מסודר ואפשר לבדוק עם העירייה, עם שמאים, מה הצפי ומה הסיכון הריאלי".

לאתר משרד עורכי הדין צבי שוב

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחצו כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully