וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפנים את הדירה בפרויקט התחדשות עירונית? זה מה שאתם חייבים לדעת

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

22.11.2018 / 8:00

בין אם אתם מתגוררים בדירה או משכירים אותה, כדאי מאוד להכיר את השינויים בעקבות הריסת הבניין ובנייתו מחדש. עו"ד קרן כהן בלחרסקי המתמחה בתחום התארחה באולפן וואלה! NEWS כדי להזכיר על זכויות הדיירים והסיכונים השונים. צפו

צילום מסך

הפריחה בתחום ההתחדשות העירונית מביאה איתה גם סיכון עבור הדיירים, ואחד מהם טמון בפינוי מדירה לצורך הרסיה ובנייה מחדש - וחזרה אל הדירה החדשה. היזם הורס את הבניין ובונה בניין חדש במקומו ובמהלך כל התקופה הזו הדיירים צריכים לעזוב ולשכור דירה חלופית עד לחזרתם אל הדירה החדשה.

"צריך לעשות הפרדה בין בעלי דירות שמתגוררים בנכס לבין בעלים שמשכירים את הדירות שלהם לצדדים שלישיים", מסבירה עו"ד קרן כהן בלחרסקי המתמחה בתחום, "הבעלים עצמם שמתגוררים בנכס צריכים לחפש דירה חלופית וכאן נדרשים למצב שבו יהיו כמה פרויקטים באותו רחוב ויהיה קושי במציאת דיור באותם מאפיינים כדיור חלופי. תקופת החיפושים תהיה ארוכה יותר ובשל הביקוש המחירים עשויים לעלות. במצב שכזה צריך לדאוג שתקופת הודעת הפינוי תהיה של לפחות 90 ימים מראש כדי שיהיה זמן התארגנות סביר לבעלים וליזם".

גם למועד החזרה יש לתת את הדעת. בהנחה שפרויקט ההתחדשות העירונית עומד להסתיים, על היזם להעביר מראש לדיירים את מועד הכניסה לדירתם החדשה כדי שהם יוכלו להיערך לכך מבחינת הסכם השכירות בדירה החלופית. "במצב כזה יש מתח מובנה בין האינטרסים של היזם לבין האינטרסים של הדיירים כי יש לו אינטרס להעביר את הדירות כמה שיותר מוקדם ומצד שני הבעלים רוצים לקבל הודעה של לפחות 90 יום מראש. קשה לתת הודעה 90 יום מראש ונדרשת גמישות מצד היזם ומצד הבעלים".

קיימים מספר מנגנונים שמגנים על זכויות הדיירים וכאם נכנסים לתמונה עורכי הדין שמייצגים את בעלי הדירות. "הבעלים צריכים ערבות שתשקף דמי שכירות למשך תקופת העבודות ואף לימי ההתארגנות בשטח", אומרת עו"ד קרן כהן בלחרסקי ומוסיפה, "רצוי לא לקבוע את דמי השכירות במועד חתימת ההסכם, המדד לא בהכרח משקף את העלייה בדמי השכירות, בטח בתל אביב ובטח אם מספר רב של דיירים יפנה את הדירות. עדיף לקבוע את דמי השכירות בסמוך למועד הפינוי בפועל ובהמשך לשלב שמאי שייכנס לתמונה אחרי שנה ויראה אם צריך לבצע עדכון לדמי השכירות כדי שבעלי הדירות לא יצטרכו לשלם מכיסם".

לאתר משרד עורכי דיון ונוטריון קרן כהן בלחרסקי ושות'

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully