וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מימון חוץ בנקאי מקדם סגירת עסקה מול בעלי דירות?

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

20.4.2020 / 9:34

פרויקטים של תמ"א מערבים בהם שחקנים רבים והם מורכבים, לכן לסוג הגוף המממן ולעיתוי הפנייה אליו יש חשיבות גבוהה מאוד להצלחת המהלך. קבלו כמה טיפים בנושא מאיילת רוסק, מנכ"ל ובעלים של חברת "מכלול, התחדשות עירונית בע"מ

הפקה: מרכז הנדל"ן

עסקת פינוי בינוי ועסקאות של תמ"א הן עסקאות מורכבות ומרובות שחקנים. פרויקט שכזה כולל את הדיירים, את היזם, הקבלן המבצע, עורכי הדין של הצדדים השונים וגופים ממנים. מדובר בתהליך מורכב שמחייב תיאום בין הגורמים השונים ומימון שיבטיח את ביצוע הפרויקט.

"בסגירת העסקה היזם צריך להחתים את כל בעלי הדירות וגם כשהוא סוגר את שלבי המימון עליו לחזור לבעלי הדירות ולהחתים אותם על כל ההבנות שיש לו עם הגוף המממן", אומרת איילת רוסק, מנכ"ל ובעלים של חברת "מכלול, התחדשות עירונית בע"מ", "יזם צריך להצטייד בעורך דין בעל ניסיון בעסקאות דומות, שיודע מה גבולות הגזרה, מה אפשר לקבל מהגופים המממנים, לא להבטיח או להיכנע לכל מיני דרישות לא הגיוניות".

"לנו, עורכי דין שמייצגים יזמים, אין איזושהי עדיפות - כלומר אנחנו מגיעים עם היזם לאיזושהי הבנה מול בנק או מול גוף חוץ בנקאי", אומרת עו"ד יעל פוסטלינקו, שותפה במשרד ברון ושות', "כשיזם מגיע אלינו, לדוגמה עם מימון מגוף חוץ בנקאי, אנחנו רואים את הזמינות הגבוהה של אותו גוף חוץ בנקאי, במקרה הזה 'מכלול'. זה אומר שאותו גוף חוץ בנקאי מגיע לישיבות דיירים גם בשעות שהן לא קונבנציונליות. נציג של הבנק בדרך כלל לא יגיע לפגישות כאלה".

"עיתוי הפנייה לגוף המממן הוא מאוד מאוד חשוב", מדגישה רוסק, "אין סיבה לגשת לגוף המממן לפני שיש החלטת ועדה, כי בשלב הזה אין ודאות תכנונית. ברגע שיש החלטת ועדה כדאי להתחיל את כל התהליך המימוני ולהימנע מאיזושהי כניסה ללוחות זמנים לא הגיוניים. מרגע החלטת הוועדה ועד הוצאת ההיתר יש פרק זמן מאוד מכובד לסגור את כל הנושא המימוני בצורה מאוד נינוחה".

"כשאנחנו מנהלים משא ומתן על הסכמי ליווי מול גוף חוץ בנקאי אז באמת השיח הוא הרבה יותר פלואידי, כלומר האופציות שמציעים לנו הגופים החוץ בנקאיים גם במסגרת ניסוח של הסכמי ליווי הוא גמיש יותר", מוסיפה עו"ד פוסטלינקו, "הגוף החוץ בנקאי הוא כפוף פחות לרגולציה שהבנקים כפופים אליה ולכן זה נותן איזשהו מרווח של גמישות במסגרת הליוויים, דבר שמקל עלינו כעורכי דין של היזם גם מול הדיירים".

"הגופים החוץ בנקאיים אלו גופים שאני קוראת להם 'סיירת מימונית', זה גוף שיודע לרוץ מהר ולתת מענה יעיל לדרישות ולצרכים של היזם", מסכמת רוסק, "אלו גופים שיודעים לשבת, להקשיב, לשמוע מה הצרכים ולתפור חליפה שהיא ייעודית לעסקה, ייעודית ליזם. אלו גופים שעובדים ביחד עם חברות ביטוח אשר נותנות להם גב פיננסי והקצב שלהם הרבה יותר מתאים לעסקאות האלה".

לאתר מכלול, התחדשות עירונית בע"מ

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן
להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן
לאתר מרכז הנדל"ן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully