וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העירייה מושכת מצד אחד, אתם מהצד השני: כך תתכוננו להיטל ההשבחה

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

11.9.2019 / 8:00

שמאשרים לכם תכנית שגורמת לעליית שווי הנכס עליכם לשלם היטל השבחה. כמה? כאן מתגלים פערים בין השמאים. מה עליכם לעשות ואל מי לפנות בנושא? השמאית נחמה בוגין משיבה

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

כשמדובר בהיטל השבחה, מס שדורשת העירייה בגובה מחצית משיעור ההשבחה שנוצרה בעקבות תוכנית חדשה, נדמה שכל מספר זוכה. העירייה מוציאה שומה גבוהה ככל האפשר, הדיירים או היזמים מנופפים בשומה מטעמם והשומה הסופית משייטת בין שני המספרים הללו. עורך אתר מרכז הנדל"ן דרור מרמור שוחח עם השמאית נחמה בוגין כדי לשמוע מה בכל זאת אפשר לעשות כשהשומה מגיעה אלינו הביתה ואם אפשר להקדים תרופה למכה?

"לא כל מספר זוכה, אבל זה נכון שהעירייה מנסה להוציא את הדרישה הגבוהה ביותר שהיא יכולה", אומרת בוגין, "הנישום צריך להתגונן באמצעות שומה מטעמו וישנם לא פעם פערים בפרשנות של הסיטואציה ואני אסביר - הוויכוח הוא לא כמה שווה מטר מגורים או כמה שווה מטר מסחר, יש כאן בעצם מצב תכנוני מסוים, זכויות מסוימות שהיו לנכס, פעולה תכנונית, אישור תוכנית מתאר שהשביחה את הנכס ועכשיו הוויכוח הוא מה היא ההשבחה שנוצרה. זאת עוד הרבה לפני האומדנים המספריים ומכאן הפערים הגדולים בין השמאים".

יש שני מסלולים עיקריים - שמאי מכריע ו-ועדת ערר. יש המלצה מתי ללכת ולמי?

"קודם כל יש לפנות לשמאי מקרקעין", אומרת בוגין, "שמאי בוחן את השומה, רואה איפה נקודות התורפה שלה וממליץ על הדרך להתגונן. ברוב המקרים הולכים לשמאי מכריע, שממונה מטעם החוק. למעשה בפניו מתקיים דיון, מעין ישיבת בוררות, הוועדה המקומית מצד אחד בעל הנכס עם היועצים שלו מהצד השני ובסוף מתקבלת הכרעה. יש גם ועדת ערר מיוחדת לנושא הזה, שאם מבקשים לערער על הפסיקה של השמאי המכריע, ממשיכים אל אותה ועדה".

"לפעמים הצעד הנכון הוא לפנות לוועדה מלכתחילה", מוסיפה בוגין, "זה קורה כאשר יש מחלוקת בנקודה משפטית מובהקת. בדרך כלל ההמלצה ללכת לשמאי מכריע, שאגב מוסמך לדון גם באותן שאלות משפטיות".

"יש לא מעט מקרים שבהם יש הפחתה מאוד משמעותית", מסכמת בוגין, "למשל, לאחרונה בהרבה מאוד שומות שהוציאה עיריית תל אביב עקב תוכנית הרובעים, בהרבה מאוד שומות נגדיות שהגשנו קיבלנו פסיקה של אפס משמאים מכריעים".

לאתר של השמאית נחמה בוגין

בנובמבר: אנשי נדל"ן, שריינו מקום לאירוע פסגת הנדל"ן, האירוע המקצועי של הענף - לפרטים ולהרשמה לחצו כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully