וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלב הפועם עומד להתרחב - ולהתחדש: המהפך במרכז העיר חדרה

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

13.9.2019 / 0:00

הפוטנציאל הגדול של חדרה עומד סוף סוף להתממש בזכות אישור תוכנית ההתחדשות העירונית למרכז העיר. הכירו את פרויקט אאורה סיטי ואת האופן שבו שטחים ציבוריים, שטחי מסחר ובנייני מגורים עתידים לשנות את חדרה

הדמיה של פרויקט 'אאורה סיטי', חדרה. אאורה,
התחדשותו של לב העיר תגרום למהפך של ממש בעיר כולה - כפי שקרה בכמה וכמה ערים גדולות בעולם, וכך גם בישראל. הדמיה של פרויקט אאורה סיטי/אאורה

חדרה הייתה מאז ומתמיד עיר עם פוטנציאל אדיר: במרחק דקות מחוף הים, ובמרכז אחד הצירים החשובים ביותר - זה המחבר את תל אביב ואת חיפה - העיר הזאת מציעה את אחת הנקודות הגאוגרפיות הטובות ביותר בישראל. ובכל זאת, במשך שנים היא נשארה מאחור, והתהוותה כעיר פיתוח ישראלית קלאסית, לא יותר מזה. האם משהו עומד להשתנות? התשובה מוחלטת: כן, ובגדול.

עיריית חדרה פועלת בשנים האחרונות במרץ לחידוש מרכז העיר הישן, שנדמה כי הזמן בו עצר מלכת לפני עשורים רבים. ראשית המהלך באישור תוכנית המתאר חד/2020, אשר הגדירה את האזור כבעל חשיבות גבוהה לביצוע התחדשות עירונית. ההגדרה הזו קיבלה ביטוי בפועל כאשר בקיץ 2018, אושרה תוכנית ההתחדשות העירונית חד/1212, אשר כל מטרתה היא שדרוג, חידוש ושינוי מרכז העיר הישן. מבחינת העירייה, התחדשותו של לב העיר תגרום למהפך של ממש בעיר כולה - כפי שקרה בכמה וכמה ערים גדולות בעולם, וכך גם בישראל.

"העצמת תפקידו של מרכז העיר כליבה הפועם של חדרה"

אישור תוכנית ההתחדשות העירונית למרכז העיר חדרה הוא בשורה לעיר, במובנים רבים. ראשית, משום ההבנה של העירייה כי יש כאן סוגיה שדורשת התייחסות מקיפה, מערכתית; שנית, משום הנעת התהליך בפועל; ושלישית משום הראייה שבחידוש ליבה של העיר, הן מבחינת מגורים, הן מבחינת תעסוקה והן מבחינת מסחר, כמנוע לצמיחה כוללת.

הנתונים היבשים מדברים על תוכנית המשתרעת על פני 1,756 דונם, ועל הוספת 6,000 יחידות דיור חדשות למרכז העיר, ש'יזרימו' אליו כ-11,000 תושבים. אך בפועל התוכנית הזו היא הרבה יותר מכך.

"מטרת העל בתוכנית הינה עידוד התחדשותו של המרקם הקיים במרכז העיר, מתוך רצון לייצר עירוניות מיטבית המביאה לאיכות חיים עירונית ברמה גבוהה, למרכז פעיל המשלב בתוכו מגוון שימושים עירוניים אשר יביאו לאינטראקציה מרבית במרחב הציבורי, לרחובות תוססים ולמקסום התועלות העירוניות, הכול תוך שימור ההיסטוריה הענפה וזהותה של העיר", נכתב בהוראות תוכנית ההתחדשות העירונית. "התוכנית משפרת את חיבוריות חלקיה השונים של העיר אל טבורה, הן אורבאנית והן תחבורתית ומשמרת את השלד הפנימי הציבורי. כך מתאפשרת צפיפות עירונית וציבורית איכותית".

כפי שניתן לראות, מנסחי התוכנית הגדירו הגדרות מדויקות באשר לצורה שבה ההתחדשות העירונית של מרכז העיר אמורה להיראות. במסגרת התוכנית תפונה ממרכז העיר התחנה המרכזית הישנה, ותוקם קריית ממשלה שבה ירוכזו הפונקציות העירוניות והאזרחיות המרכזיות, כולל בניין העירייה כמובן. התוכנית כוללת גם התייחסות תחבורתית, כיאה להתחדשות עירונית כוללת, ומכוונת גם לשינוי צירים תחבורתיים רבים הקשורים למרכז העיר, כך שיאפשרו תנועה חופשית קלה לכבישים הראשיים העוברים בעיר ובסביבתה. בין היתר ייבנה גשר חדש אשר יקשר בין העיר עצמה לבין כביש החוף (כביש 2) כך שהגישה אליו תהיה נוחה ומהירה.

הדמיה של פרויקט 'אאורה סיטי', חדרה. אאורה,
מוקם במתחם שבו עמד עד לאחרונה מגרש הכדורגל מכבי העירוני, ובמקומו ייבנו ארבעה בנייני מגורים בני 21‒25 קומות. הדמיה של פרויקט אאורה סיטי/אאורה

התוכניות שמייעדת עיריית חדרה למרכז העיר מעודדות יצירת מתחמי פינוי-בינוי אשר יאפשרו התחדשות מהירה יחסית של מתחמים גדולים. עיקרון חשוב נוסף בתוכנית זו הוא עירוב השימושים - הקמת פרויקטים המשלבים בין מגורים, מסחר, תעסוקה ועוד, אשר יבטיחו מרכז עיר נגיש ונוח, זמין גם בהליכה רגלית, ולא פחות חשוב: כזה אשר יכניס כספים רבים וחשובים לקופתה של העירייה. בשורה התחתונה, רואה העירייה בהתחדשות מרכז העיר צעד ראשון בדרך לביסוסה כעיר הגדולה ביותר באזור, 'עיר נפה' המשרתת עשרות אלפי תושבים גם מחוץ לחדרה עצמה.

גבולותיו של מתחם לב העיר החדש הם הרחובות הרברט סמואל מדרום, שדרות הנשיא מצפון, הגיבורים ממזרח והרצל ממערב. כבר היום מקודמים כמה מתחמי התחדשות עירונית בגבולות אלו - האחד מהם אושר על ידי קבינט הדיור אך לאחרונה, מתחם הפינוי-בינוי 'חדרה - לב העיר פיאצה', שיכלול 1,240 יחידות דיור בשטח של כ-30 דונם. מתחם נוסף, שאושר על ידי העירייה עצמה, נמצא במקבץ השכונות סלע, בית"ר ורסקו, ובו ייבנו 1,800 יחידות דיור חדשות, גם כן במסגרת פרויקט פינוי-בינוי גדול.

לא רק התחדשות - גם פרויקטים חדשים

חלק חשוב מהתוכנית להתחדשות מרכז חדרה כולל גם פרויקטים חדשים למגורים, אשר יוסיפו לאופיו הרענן יותר של לב העיר. אחת הדוגמאות המרכזיות היא פרויקט 'אאורה סיטי', החולש על שטח של תשעה דונם - במרכז העיר, כמובן. מדובר בפרויקט שמוקם במתחם שבו עמד עד לאחרונה מגרש הכדורגל מכבי העירוני, ובמקומו ייבנו ארבעה בנייני מגורים בני 21‒25 קומות.

בהתאם לעקרונות תוכנית ההתחדשות, הפרויקט הוא פרויקט עירוב שימושים שיכלול גם 2,000 מ"ר משרדים, ושטחי מסחר, וכן תוספות יוקרתיות כמו ג'ימבורי, חדר כושר, לובי מפואר ופארק גדול במרכז המתחם. הפרויקט ייבנה בסמוך לקריית הממשלה שהוזכרה קודם לכן, המתוכננת לקום בין הרחובות רמב"ם, הלל יפה, הרברט סמואל וסמילנסקי.

השילוב הזה, שבין התחדשות עירונית לפרויקטים חדשים, בתוספת שטחים ציבוריים, מתחמי תעסוקה ומסחר (בעיקר לעסקים קטנים), פארקים ועוד, אמור לשנות לחלוטין את מרכז העיר חדרה, ואת פני העיר כולה, כמעין אפקט מעגלי אשר מתרחב מהלב הפועם אל השכונות ההיקפיות - כפי שנעשה בערים רבות בעולם.

הדמיה של פרויקט 'אאורה סיטי', חדרה. אאורה,
הפרויקט הוא פרויקט עירוב שימושים שיכלול גם 2,000 מ"ר משרדים, ושטחי מסחר, וכן תוספות יוקרתיות. הדמיה של פרויקט אאורה סיטי/אאורה

ערים כמו גלאזגו בסקוטלנד ובילבאו בספרד יזמו מהפך של ממש במרכז העיר, שממשיך להשפיע עד היום על מראה העיר כולה ומעודד אותה להתחדש. אחת הדוגמאות הטובות לכך מגיעה, איך לא, מהתפוח הגדול, בדמות פרויקט Hudson Yards במנהטן שנמצא עדיין בשלבי הקמה, ונחשב לפרויקט הגדול ביותר בתחום הנדל"ן למגורים בארה"ב.

דוגמה מקומית נהדרת היא 'פרויקט הכניסה לעיר' הגרנדיוזי בירושלים, אשר אמור להוסיף כ־1.5 מיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה בכניסה הראשית לעיר, 60 אלף מקומות תעסוקה ו־2,000 חדרי מלון חדשים - בדרך להתעוררותו של אזור שהיה רדום במשך שנים. בדיוק לשם מכוונת גם חדרה, ואם כל התוכניות 'על הנייר' יתממשו, המהפך יתרחש, ובגדול.

אנשי נדל"ן, שריינו מקום לאירוע פסגת הנדל"ן, האירוע המקצועי של הענף - לפרטים ולהרשמה לחצו כאן

לאתר חברת אאורה
לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן
להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully