וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקיעים לכם נכס נדל"ני בגלל הרכבת הקלה? הדרך לפיצוי הולם

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

17.7.2019 / 8:00

הקמת הפרויקט הלאומי גורמת לרשויות להפקיע את שטחם של נכסים נדל"ניים שונים כדי להשלימו. האם ניתן לשנות את רוע הגזירה, כיצד ניתן לקבל פיצויים והאם הם מחויבים במס? עורכת הדין יפעת בן אריה ועורכת הדין דפנה סירוטה הולנדר ממשרד עורכי הדין צבי שוב עם התשובות

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

מאז 2018 מקדמת המדינה הפקעות קרקע מסיביות ברחבי גוש דן כדי שחלום הקמת הרכבת הקלה יקרום עור וגידים. כיצד ניתן לדעת אם הקרקע שלכם נכללת בתחום התכנית ותופקע והאם פיצויי ההפקעה מחויבים במס? עורך אתר מרכז הנדל"ן דרור מרמור אירח את עורכת הדין יפעת בן אריה ועורכת הדין דפנה סירוטה הולנדר ממשרד עורכי הדין צבי שוב, כדי לקבל תשובות מהמומחיות בנושא.

"יש חובה לתת הודעה אישית על הפקעה מצד הרשות", אומרת עו"ד בן אריה, מנהלת מחלקת תכנון, בנייה וליטיגציה, "בשלב התכנית, שהוא השלב שקודם להפקעה, אין חובה לתת הודעה אישית".

האם אפשר לשנות את רוע הגזירה?

"זה תלוי באיזה שלב הליך הקידום של הרכבת הקלה נמצא", אומרת עו"ד בן אריה, "אם מדובר בשלב שלפני אישור התכנית, יכול בעל הקרקע להגיש התנגדות ולנסות להשפיע על המגמות וההליכים התכנוניים. אם התכנית כבר אושרה, ניתן למעשה לנהל תביעות דו-שלביות - אקט ראשון הוא תביעת ירידת ערך בגין שינוי ייעוד הקרקע מהייעוד הקיים לייעוד ציבורי, האקט השני הוא תביעת פיצויי הפקעה כאשר יש בחירה לבעל הקרקע בין ועדת השגות שדנה בגובה הפיצוי לבין בית משפט מחוזי, במקרה של המחלוקת על עצם החבות. אני ממליצה לפני ניהול תביעות לנהל משא ומתן עם הרשות".

האם אפשר לקבל מהרשות יותר ממה שאולי הרשות חושבת שהיא תשלם?

"יש בהחלט מה לעשות, ניתן לנהל משא ומתן מסחרי ומשפטי מול חברת נתיבי תחבורה עירוניים", אומרת עו"ד סירוטה הולנדר, מנהלת מחלקת נדל"ן והתחדשות עירונית, "יש לקחת בחשבון בהסכם עצמו שמדובר בעסקה, שבמסגרתה נלקח הנכס - בין אם בית מגורים או נכס מסחרי - ויש לוודא שהתשלומים שנת"ע משלמת בתהליך, עד למועד הפינוי, יספיקו כדי לרכוש דירה חלופית או את הנכס החלופי".

"פיצויי ההפקעה מחויבים במס", מוסיפה עו"ד סירוטה הולנדר, "אבל יש פה איזושהי הטבה, משום שהמדינה הכירה בכך שמדובר בעסקה כפויה, כי הלקוח לא בחר למכור את הנכס שלו אלא זה נכפה עליו ולכן שיעור המס הוא מחצית מהמס שהיה חל עליו מלכתחילה".

לאתר משרד עורכי דין צבי שוב

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully