וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון מתחת לאף: הבעיות בתחום הדיור שמחכות לממשלה הבאה

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

29.5.2019 / 8:00

תכנית "מחיר למשתכן" לא הצליחה להוריד את מחירי הדיור ויחד עם בעיות התחבורה והעלייה בכמות האוכלוסייה העתיד נראה קודר. עורך אתר מרכז הנדל"ן דרור מרמור שוחח עם דוד ברוך, יו"ר ושותף בקרן יסודות, באשר לעתיד שוק הנדל"ן הישראלי והדרך לפתור חלק מהבעיות

צילום ועריכה: אולפן מרכז הנדל"ן

לפני בחירות 2019 הנתונים הראו על ירידה שנתית של פחות משני אחוזים במחירי הדירות ועלייה כוללת של יותר מעשרה אחוזים מאז שמשה כחלון נכנס למשרד האוצר. מכרזי מחיר למשתכן אמנם סבסדו דירות בכל הארץ, אבל הכמות שלהן לא השפיעה משמעותית וגם הקבלנים התאימו את ההיצע לביקוש במחירים הנוכחיים. האם בעתיד הקרוב נראה ירידה כלשהי במחירי הדירות? עורך אתר מרכז הנדל"ן דרור מרמור שוחח עם דוד ברוך, יו"ר ושותף בקרן יסודות, באשר לכיוון אליו צועד שוק הנדל"ן הישראלי.

"אם הדירות נבנות במקום שהוא רלוונטי מבחינת תעסוקה, אז המהלך ראוי, אבל אם נבנים במקומות שאין בהם פתרונות של תעסוקה ותחבורה, אז במידה רבה שופכים כספים לריק", אומר ברוך, "אנחנו 'משחקים' נגד כמה שעונים. שעון אחד הוא השעון הדמוגרפי. בישראל יש כמעט 9 מיליון תושבים ובעוד חמש שנים זה יגיע ל-10 מיליון וב-2040 נגיע כנראה ל-13 מיליון תושבים. גם מספר משקי הבית גדל. השעון השני הוא שעון התעסוקה. במקום שיפתחו תעסוקה באזורים רלוונטיים משאירים זאת לכוחות השוק שיש להם נטייה להתמקד באזור המרכז. השעון השלישי הוא שעון התחבורה. כמה זמן ייקח לנו להגיע למקום העבודה? רמת הנסועה בישראל בעלייה ובעוד חמש או עשר שנים יהיו פה 350 כלי רכב לאלף נפש. כשזמן ההגעה לעבודה ארוך יותר הרי שהיכולת לקנות דירה באזורים שבהם הממשלה בונה לא רלוונטית. צריך לעשות שינוי יסודי בהסתכלות על הנושא בכללותו".

איך הכנסת יכולה לפתור את הבעיות הללו? "אנחנו כאזרחים צריכים לדרוש שהתכנון יהיה מתואם בין דיור לתעסוקה ולתחבורה, איכות החיים שלנו חשובה והדברים דורשים טיפול מקיף יותר. כל השיח שבו המחירים יורדים בחודש בחצי אחוז הוא הזוי. ללא טיפול מקיף ומערכתי ברור לחלוטין שהמחירים יעלו בצורה חדה. אין טיפול בנושאים שציינתי שמתאים למגמות".

"לא יכול להיות שמחירי הדירות ימשיכו לעלות והמשכורות שלנו יפגרו אחרי קצב מחירי הדירות", מוסיף ברוך. "יש לטפל בנושא תכנון ההיצע באופן שיאפשר להוריד את המחירים. שפכנו מיליארדים במסגרת 'מחיר למשתכן' ולא פתרנו את הבעיה וספק אם יהיו לנו את אותם מיליארדים בתקופה של גירעון תקציבי. הפתרון צריך להיות דרך הסתכלות כוללת".

"יש לחלק את הקבלנים לשתי קבוצות: כאלה שתקועים עם פרויקטים בנקודת זמן זו וחשוב להם להיפטר מהמלאי וכאלה שלא השתתפו בהגדלת ההיצע. בעיה מסדר גודל שכזה מחייבת הגדלה בהיצע וחלק מהקבלנים הנוכחיים יצטרכו לעשות עדכון מחירים. זה לא יפתור את בעיית ההיצע. הפתרון במרכז הארץ צריך לבוא מתחום ההתחדשות העירונית. דרוש שינוי רדיקלי בהיצע וזה חייב לבוא דרך התחדשות עירונית בהיקפים הרבה יותר משמעותיים, תוך כדי מעורבות וסיוע של הממשלה. זה יותר זול ממחיר למשתכן".

לאתר קרן יסודות

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully