וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחדשות עירונית 2019: "הגיע הזמן לחשוב בגדול. גדול מאוד"

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

28.4.2019 / 8:00

ההתחדשות העירונית פורחת וזה הזמן 'להעלות הילוך' ולחשוב על התמונה הגדולה: לשאוף למיזמי ענק ולפרויקטים בני מאות יחידות דיור, ולעבור משינוי של בניין או שניים למהפך כולל בשכונות שלמות. חברת אאורה ישראל מדגימה כיצד ממצים עד תום את הפוטנציאל העצום שמציע התחום

פרויקט אונו ואלי של חברת אאורה. 3DVISION,
חברת אאורה ישראל 'מחזיקה בקנה' כ-8,500 יחידות דיור חדשות בתחום ההתחדשות העירונית לבדו. פרויקט אונו ואלי של אאורה/3DVISION

זה התחיל בצעדים קטנים לפני כמעט 15 שנים, עם פרויקטים בודדים פה ושם. עם השנים הצטרפו אליהם עוד ועוד כאלו, אך 'המפץ הגדול' התרחש ממש בשנים האחרונות, עם אינספור פרויקטים להתחדשות עירונית ברחבי הארץ. ובכל זאת, נדמה כי תכנית המתאר הארצית, תמ"א 38 ,עדיין לא הגיעה לשיא יכולתה. הסיבה לכך היא, כך נדמה, הקושי המסוים לעבור לשלב הבא: מפרויקטים בודדים ונקודתיים, בני כמה עשרות יחידות דיור חדשות לכל היותר, למגה-פרויקטים שבהם מאות יחידות דיור חדשות. זו בדיוק תפיסתה של חברת אאורה ישראל, חברה ש'מחזיקה בקנה' כ-8,500 יחידות דיור חדשות, בתחום ההתחדשות העירונית לבדו.

900 יחידות דיור בפרויקט אחד, 700 באחר; כך מחוללים מהפך

חברת אאורה ישראל פועלת בתחום ההתחדשות העירונית כעשור, ונדמה כאילו נכנסה אליו בסערה. היכולות של אנשיה והגב הכלכלי האיתן אפשרו לה 'לצלול אל המים העמוקים' במהרה, וליזום פרויקטים גדולים מתחילת דרכה. אנשי החברה מאמינים כי הדבר הטוב ביותר שניתן לעשות בתחום ההתחדשות העירונית הוא להסתכל על התמונה הרחבה ולחולל שינוי גדול, סביבתי, כזה שלא יציע חידוש של בניין או שניים - אלא חידוש של אזורים שלמים. כך נכון, לדוגמה, לגבי פרויקט Ono Valley במרכז העיר קריית אונו. פרויקט זה כולל הריסה של שמונה מבני רכבת ישנים, והקמת שמונה בניינים חדשים במקומם. שמונת מבני הרכבת (כולם פונו ונהרסו) כללו 216 דירות; במקומם ייבנו בניינים בגובה 15 קומות לכל היותר, שבכולם יחד 672 יחידות דיור. העבודות כוללות גם בניין, שלא ייהרס אלא ישופץ - ובהם 64 יחידות דיור; לצד זה, יכלול הפרויקט גם פיתוח של פארק עירוני רחב ממדים בסביבת הבניינים החדשים, הקמת גני ילדים ובניית מבני ציבור שונים; אם זה לא מספיק, הרי שהפרויקט יכלול גם הקמה של 1,115 מ"ר של מבנים המיועדים לשמש כשטחי מסחר.

התוכניות לשינוי מרכז קריית אונו נשמעות אולי מעט גרנדיוזיות - למי שלא מכיר את פרויקט הגנים התלויים במרכז יהוד-מונסון. זהו פרויקט פינוי-בינוי של אאורה שנמצא כבר בשלביו האחרונים: הוא יכלול בסופו 900 יחידות דיור, במסגרת תכנית הריסה ובנייה שנהגתה על ידי הרשויות כבר בעשור הקודם. חברת אאורה הוציאה אותו לדרך, שיכנה בו כבר כ-500 משפחות וכעת נמצאת בשלב השיווק האחרון, של הדירות הנותרות. הפרויקט הזה, שכבר נראה לעיני כול, ממחיש עד כמה מיזמי ענק בתחום ההתחדשות העירונית - ובעיקר כאלו המציעים פינוי-בינוי - יכולים לחולל מהפך של ממש בחזות העיר. תושביה הוותיקים יחסית של יהוד יכולים להעיד איזה שינוי נעשה בעיר הודות לפרויקט העצום הזה: פרויקט שיש בו כדי להשפיע על עיר שלמה, ולשנות לחלוטין את חוויית המגורים באזור.

הדמיית פרויקט אחימאיר של חברת אאורה בעיר תל אביב. יח"צ,
הדמיית פרויקט אחימאיר של חברת אאורה בעיר תל אביב/יח"צ

לפנות, לבנות, לשנות - להפיק את המיטב מהקיים

היתרון הגדול של תחום ההתחדשות העירונית הוא ביכולתו לחדש, לרענן ולשדרג את הקיים - במקום לחפש עוד ועוד קרקעות פנויות, שהן מצרך נדיר בארצנו הקטנה; להפיק את המקסימום מפיסת הקרקע הקיימת, גם במרכזי הערים הצפופים ושוקקי החיים, ולהפוך אותם למתחמים של בנייה מודרנית וחדשנית. ההתחדשות העירונית היא הפתרון הנדל"ני המושלם במדינה קטנה וצפופה כמו שלנו. היא יכולה להכפיל, לשלש ולרבע את כמות הדירות על אותה פיסת קרקע נתונה, ולהוסיף לה באותה הזדמנות עוד מרחבים ירוקים, עוד שירותים למען התושב ועוד שטחי מסחר. בדרך זו מרוויחים כולם: היזם, התושב והרשות המקומית. התהליכים הללו יהפכו משמעותיים יותר ויותר ככל שחברות ההתחדשות העירונית יזמו יותר פרויקטים גדולים. ברגע שמגה־ פרויקט להתחדשות עירונית יוצא לדרך בעיר מסוימת, הוא מחיה אותה ויוצר תגובת שרשרת, שגורמת בתוך שנים ספורות להתחדשות מהירה במיוחד של העיר. במציאות הנדל"נית הישראלית, כל יוזמה שכזו היא בגדר צעד חשוב ומרענן שאין לו תחליף.

הכותב הוא יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלי חברת אאורה ישראל

לאתר חברת אאורה ישראל

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully