וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלד הבניין מתעכב? קבלת ההחלטות שתחסוך לכם הרבה כסף

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

14.3.2019 / 8:01

הקבלן אמור לבנות קומה בחודש ואחרי חודשיים הוא עדיין בונה את קומת הכניסה? ארי אוריאלי, הבעלים של חברת Just Manage עם כמה עצות שיעזרו לכם לזהות את הבעיה בזמן ולהגיב אליה באופן שימנע הוצאות חריגות ויבזבז זמן רב

צילום ועריכה: מרכז הנדל"ן

אין כמו פרויקט נדל"ן כדי להמחיש עד כמה האימרה "זמן שווה כסף" היא נכונה. מדובר בתחום שבו לתכנון ולביצועו המדוקדק יש חשיבות רבה מאוד כשמדובר במימונו. כל עיכוב בזמנים עלול לגרום להוצאות נוספות ותכנון בעייתי יכול להוביל להוצאות רבות שחורגות ממסגרת התקציב הראשונית.

מבדיקה שערכה חברת Just Manage עולה כי 50 אחוז מהפרויקטים בתחום הנדל"ן חורגים מלוח הזמנים המתוכנן כבר בשלב הקמת שלד. "אחת הסיבות השכיחות לכך היא החלפת קבלן השלד", אומר הבעלים של JM ארי אוריאלי, "שם מפסידים הרבה זמן והרבה כסף". מדוע זה קורה וכמה זה עולה לנו?

אוריאלי מספק תרחיש נפוץ שמוכר לרבים מתחום הנדל"ן. נאמר שקבענו לוח זמנים לקבלן השלד וקצב הביצוע אמור לעמוד על הוספת קומה מדי חודש. אחרי חודשיים אנחנו רואים שבמקום לבנות שתי קומות הקבלן נתקע על קומת הכניסה. לכאורה, זה הגיוני - מדובר בקומה קצת מורכבת, ייתכן שהיו כמה ימי גשם והציפייה שבעתיד הקצב יהיה מהיר יותר. אולם בהמשך הקבלן בונה רק כחצי קומה מדי חודש ואין ביכולתו להגביר את הקצב. בסופו של דבר הסבלנות מגיעה אל קצה והקבלן מוחלף באחר.

זאת בדיוק הנקודה בזמן שבה קצב הבנייה הופך אטי יותר. למה? "לוקח זמן עד שמוצאים קבלן, עד שמשכנעים אותו לא לפרוץ את העלות ובינתיים האתר עומד ועובר עוד חודש. אחרי שבעה-שמונה חודשים נכנס 'כוכב' חדש, כלומר איבדנו ארבעה חודשים. במזמן הזה מפסידים כסף רב כי כל חודש עולה מאות אלפי שקלים וזה עוד לפני שדיברנו על בעיות איכות השלד וכל מה שמסביב".

"מרגע קבלת ההחלטה ועד ליישומה לקח זמן ובכך התהליך הזה צברנו עוד פערים בזמן ובכסף", מסביר אוריאלי, "כיצד להימנע מכך בפעם הבאה? קודם כל לזכור את הדינמיקה הזאת. בהמשך - לצמצם את כמות הצ'אנסים, כשכל יום עולה כל כך הרבה כסף אסור לנו למצמץ".

אם מגלים פערים בלוח הזמנים רצוי לעשות מהר את תאום הציפיות עם הקבלן, כדי שיבין שהוא עומד למבחן וכדי שתדעו האם ביכולתו לעמוד במשימה. במילים פשוטות: להבהיר לקבלת שהוא בתקופת מבחן. להגדיר לו מטרה ולוודא שהוא עומד בה באיכות הנדרשת.

"אם לקבלן יש יכולת - זה יקרה, אם אין לו את היכולת נגלה זאת ונהיה חייבים לחתוך ולהתקדם", מסכם אוריאלי, "ההמלצה הזאת למיקוד, לחדות, לחתוך, היא כללית. בסוף צריך לחיות את הסיטואציה המאוד ספציפית באתר כי לכל אחד סיפור אחר".

לאתר חברת Just Manage

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחצו כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully