וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים בישראל קורסים וזאת הדרך להציל אותם - ואת ענף הבנייה

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

5.11.2019 / 8:00

מדוע קבלנים רבים בישראל לא מצליחים לשרוד ומה המדינה חייבת לעשות כדי לגרום להם לפרוח? ניר ינושבסקי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת ינושבסקי מסביר מהם צעדי החירום שיצילו את ענף הנדל"ן מקריסה

צילום ועריכה: אולפן וואלה! NEWS

קבלני הביצוע בענף הבנייה חווים בשנים האחרונות קשיים לא מעטים וגם הוותיקים שבהם מתקשים לנתב את דרכם בעולם הנדל"ן המשתנה. מהם הסיכונים והקשיים שעומדים בפניהם? "חלוקת הסיכונים בין מזמין העבודה לקבלת הביצוע אינה מאוזנת, היא נוטה לרעת קבלני הביצוע באופן מובהק", מסביר ניר ינושבסקי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת ינושבסקי, "ככל שלמזמיני העבודה יש יותר כוח והשפעה על החוזים, קבלני הביצוע לא יכולים לשנות את שיטת ההתקשרות וכל הסיכונים מופלים עליהם. ברוב המקרים אין להם יכולת לעמוד בסיכונים האלה והתוצאה היא קריסה של קבלנים שלא השכילו להתכונן מראש, עצירת פרויקטים, עיכובים בלוחות זמנים, בעיות בטיחות ויתר מאפייני הענף כפי שרואים כיום".

אנחנו רואים קריסה של מאות קבלנים בינוניים וקטנים בשנים האחרונות. הם אלה שבונים לבסוף את התשתיות והמבנים שמשמשים אותנו ובכך המדינה חסרת יכולת ביצוע משום שלא טיפחה את הכלים האלה. "המדינה צריכה להפנים שהסיכון הזה עולה לה מיליארדי שקלים בשנה", אומר ינושבסקי, "מעבר לזה צריך לשמור על אחידות, אי אפשר שכל מזמין עבודה ימציא חוזה שונה לגמרי, יפענח מחדש את המפרט הטכני, צריך לשמור על שיטה קבועה להתקשרות - יש כזאת וצריך לאכוף אותה".

אחד הסיכונים לענף הבנייה טמון בשיטת "זול זוכה", לפיה הקבלן הזוכה במכרז הבנייה הוא זה שהציע את ההצעה הזולה ביותר. "בסופו של דבר אתה אומר לקבלן 'לא אכפת לי מהניסיון שלך, מהבטיחות שלך, מלוחות הזמנים שלך. רק תהיה הכי זול", אומר ינושבסקי, "אף אחד מאיתנו לא קונה ביומיום את הסמארטפון הכי זול או את המכונית הכי זולה, למה דווקא בתשתיות שלנו, בבניינים שעלינו לחיות בהם הרבה שנים, מתמקדים רק במחיר? הזול עולה לנו מאוד ביוקר. בהתאחדות בוני הארץ הגענו למסקנה שאין מספיק כלים שבהם מזמיני העבודה יוכלו להשתמש כדי להעריך את הקבלנים. אנחנו בונים סט כלים כדי שמזמין העבודה יוכל לדעת מה דירוג האיכות של הקבלן. כך לא הזול זוכה אלא הטוב זוכה, כפי שראוי להיות".

לחברת ינושבסקי

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחצו כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully