וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיה שמונעת מפרויקט מחיר למשתכן להמריא והפתרון המתבקש

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

24.12.2018 / 8:00

היוזמה של שר האוצר כחלון נתקלת בשטח בקשיים רבים שנובעים מחוסר הסנכרון בין משרד השיכון והבינוי לבין הרשויות המקומיות. עו"ד אילנה בראף-שניר מסבירה היכן מתחילות הבעיות, מי סובל מהן ואיך אפשר לפתור אותן. צפו

צילום מסך

מדי חודש נסגרים פחות ופחות מכרזים לפרויקטים מסובסדים של מחיר למשתכן ורבים בוחרים בכל זאת לרכוש דירה רגילה בשוק החופשי. האם הרשויות המקומיות תורמות להצלחת פרויקט הדגל של שר האוצר משה כחלון או שהן דווקא גורמות לכישלונו?

"פרויקטים כאלה מצעירים את הרשויות והערים וברור זה מבורך, אבל הפרויקטים גורמים לעומס גדול על התקציב, כידוע ארנונה למגורים מכניסה מעט כסף והעלויות הן גבוהות ויש מחסור בתשתיות", אומרת עו"ד אילנה בראף-שניר, שותפה בכירה במשרד הררי טויסטר ושות' עורכי דין ומסבירה את הבעיות שמונעות מהיוזמה של שר האוצר להתממש באופן אופטימלי. "אם הדברים לא באים בחבילה עטופה היטב עם פתרונות לכל הבעיות בתוספת הטבות שמיטיבות עם העיר כמו שטחי תעסוקה גדולים שיכולים להוות מקור הכנסה מארנונה לרשות המקומית רק אז יש סיבה לחייך".

הממשלה החליטה לבנות כמה שיותר דירות במחיר למשתכן והמדינה יכולה לכפות על הרשות המקומית לקדם את הפרויקטים האלה ולהקימם. "ברור שאם אין שיתוף פעולה בין השלטון המרכזי לרשות המקומית אז הפרויקטים נכשלים, או מתעכבים. בלי שיתוף הפעולה עם הרשות המקומית הפרויקטים של מחיר למשתכן לא יכולים להצליח", מוסיפה עו"ד בראף-שניר.

איך יוצרים את אותו שיתוף פעולה שבסופו של דבר יקל על מצוקת הדיור, יסייע לאזרחים לקנות דירות במחיר מסובסד וגם הרשות המקומית תצא נשכרת מהפרויקטים? "קיים חוסר סנכרון משמעותי בין משרד הבינוי לרשויות המקומיות והוא בא לידי ביטוי ומשפיע על כולם - היזמים, הרשויות המקומיות והמשתכנים", אומר עו"ד בראף-שניר, "לדוגמה, היתרי בנייה. זהו שלב שנעשה בוועדות המקומיות לאחר שיש כבר זוכה בפרויקט והוא יודע מהם התנאים שעל פיהם הוא צריך לבנות. הוועדה המקומית יכולה להוסיף תנאים במסגרת שיקול הדעת שלה, לדוגמה הוספת מעלית לפרויקט שלפי המכרז לא הייתה חובה לכלול אותה, אז אנחנו נמצאים בפני מצב שבו הקבלן הזוכה חייב לבצע, העלות עולה ומתחילים הוויכוחים - או שהפרויקט מתעכב, או שמבוצע פחות טוב או שהקבלן הזוכה לא ישתתף במכרזים אחרים של מחיר למשתכן. זאת משום שהתנאי הוא של הוועדות המקומיות והן מוסמכות לדרוש מעבר לתנאי המכרז שבו הקבלן זכה. חוסר הסנכרון גם בא לידי ביטוי בלוחות הזמנים של משרד הבינוי שאינם מעשיים ולאחר שכולם מתבססים על לוחות הזמנים הלא ריאליים כולם מאריכים בלית ברירה את תקופת הביצוע אבל הדיירים מפסידים מכך והם עוזבים את הפרויקטים כי אינם יכולים בעוד שנה-שנתיים של שכירות. הבעיה של חוסר הסנכרון היא בגלל חוסר מודעות. עבודת מטה של משרד הבינוי תסייע לפתור את חוסר הסנכרון".

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן
להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully