וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו היום בבעיה גדולה": המס שיוצר כאב ראש לשוק הנדל"ן

וואלה! NEWS בשיתוף מרכז הנדל"ן, וואלה! NEWS בשיתוף מרכז הנדל"ן

15.11.2018 / 8:00

היטל השבחה הפך מקור לצרות ואי ודאות. איזו בעיה נועד לפתור תיקון החוק להיטל השבחה והאם הוא מצליח בכך? מומחיות הנדל"ן עו"ד בתיה בראף-מליכזון והשמאית מיכל שימקביץ' התארחו באולפן וואלה! NEWS בניסיון לפזר חלק מחוסר הבהירות בנושא

צילום מסך

היטל השבחה הוא מהמסים היותר סבירים שאנחנו נדרשים לשלם. יש לכם קרקע שעשויה לעבור השבחה תכנונית משמעותית ואתם רוצים שהעירייה לא תשבש לכם את חלומות ההשבחה? שלמו לה היטל גדול במחצית מאותו שבח - חצי לכם וחצי לרשות המקומית. אבל בכל זאת הפך היטל השבחה מקור לצרות ואי ודאות. איזו בעיה נועד לפתור תיקון החוק להיטל השבחה והאם הוא מצליח בכך? עו"ד בתיה בראף-מליכזון, שותפה במשרד הררי, טויסטר ושו"ת והשמאית מיכל שימקביץ', שותפה במשרד ברק, פרידמן קמפלר שימקביץ' ושות' התארחו באולפן וואלה! NEWS בניסיון לפזר חלק מהחוסר הבהירות בנושא.

"תיקון 126 מסביר סיטואציה בתיקון 101, שמאפשר לוועדות תכנון ובנייה להכין תכניות כוללניות, כאלה שקובעות מדיניות תכנון עתידית למשך זמן רב של שנים", מסבירה עו"ד בתיה בראף-מליכזון. "תיקון 101 קובע הקצאות של הקרקעות לשטחי ציבור וייעודים אבל היא איננו מאפשר להוציא היתרי בנייה מתוכנה ולצורך זה דרושה פעימה נוספת - תכנית מפורטת. עולה שאלה, מכוח מה משלמים את היטל ההשבחה - האם בסוף התהליך כשממשמים את הזכויות ואפשר לבנות כחלק מהתכנית או לאחר אישור התכנית".

"עסקאות התבצעו ואנשים המתינו לשומות של העיריות", מוסיפה השמאית מיכל שימקוביץ', "הן היו שומות מאוד גבוהות. אלה למעשה פוטנציאל לזכויות ואין ודאות לגבי ההיקף שלהן ובחלק מהמקרים, אם מתייחסים לתל אביב, יש אפשרות לכמה זכויות בנייה".

תיקון 126 אמנם בא לפתור בעיה אחת, אך יוצר בעיה אחרת. "התשלום בעצם נדחה", מפרטת עו"ד בראף-מליכזון, "למרות שהתכנית הכוללנית נכנסה לתוקף ולפי החוק ברגע שמבצעים עסקה המוכר צריך לשלם, התיקון קובע שהתשלום נדחה למועד הבא של מימוש הזכויות. יש מוכר, קונה ותכנית מפורטת שלא נכנסה לתוקף ואז יצטרכו לשלם, עולי אפילו בעוד עשרות שנים. השאלה היא האם תהיה תחלופה ובסופו של דבר המוכר עצמו יהפוך לפושט רגל ולא יהיה ממי לגבות את ההיטל. יש לתת את הדעת מבחינת מחיר הדירה אם ההשבחה מגולמת במחירה".

"אנחנו היום בבעיה גדולה", מוסיפה השמאית מיכל שימקביץ'. "כשלקוח מגיע ומבקש ייעוץ לגבי כדאיות עסקה מסוימת, קשה לנו לחזות מה יהיה היטל ההשבחה שהוא יידרש לשלם. לצפות היום את המיסוי העתידי ולהפחית אותו משווי הקרקע זו בעיה קשה".

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחץ כאן

וואלה! NEWS בשיתוף מרכז הנדל"ן, וואלה! NEWS בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully