וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתונים והמפנה שבפתח: זה מה שקורה השנה בהתחדשות העירונית

וואלה! NEWS בשיתוף מרכז הנדל"ן, וואלה! NEWS בשיתוף מרכז הנדל"ן

17.7.2018 / 7:44

כמה יחידות דיור נבנו ואיפה? מהן המגמות בתחום ההתחדשות העירונית ואיזו תופעה צריכה להדאיג את כולנו? רונן רוזנטל, מנהל מערך ההתחדשות העירונית של מדלן 38, מסביר הכול

מערכת וואלה!

הגענו לאמצע שנת 2018 והגיע הזמן לדבר על תוכניות ההתחדשות העירונית במספרים. כמה זמן לוקח לקבל אישור, כמה יזמים בממוצע חולקים אותו פרויקט וכמה יחידות דיור נוספו לערים? רונן רוזנטל, מנהל מערך ההתחדשות העירונית של מדלן 38 התארח באולפן וואלה! NEWS כדי להסביר.

"2018 תהיה שנת מפנה, כי הרבה תהליכים שהחלו בשנים הקודמות החלו לקרום עור וגידים - הרשות להתחדשות עירונית נהיית שחקן מרכזי, רישום זמין מתחיל לפתוח את הסתימה באישורים, תוכנית הרובעים בתל אביב - רובע 3 ו-4 שאושרו לאחרונה", אמר רוזנטל. עם זאת מסביר רוזנטל כי יש גם דברים שליליים. "הרצליה לאחרונה בעצם סגרה את הסכר ואמרה 'אצלנו לא תהייה התחדשות עירונית'".

אתר בנייה חשוך. ShutterStock
אתר בנייה חשוך/ShutterStock

"זמן ההמתנה לקבלת היתר מאוד משתנה מיזם ליזם ומעיר לעיר", אומר רוזנטל. "הזמן נע בין שנה ל-3 שנים כשהזמן הממוצע הוא שנתיים וחצי, שזה זמן ארוך מאוד. תוסיף עוד בנייה שאורכת 2.5 שנים בממוצע ואנחנו מגיעים ל-5 שנים בממוצע מרגע הגשת הבקשה עד האכלוס. קח בחשבון גם תהליכים של החתמת הדיירים ואנחנו מגיעים ל-7-8 שנים לפרויקט".

רוזנטל הצביע על מגמה חמורה בחודשים האחרונים. "15% מהפרויקטים החליפו את שם היזם - שחקן אחד שמתמחה בקבלת ההיתר או שכנוע דיירים ואין לו למעשה את הכלים או היכולת להוציא את הפרויקט לפועל והוא מעביר אותו ליזם אחר. אנחנו כדיירים מגלים שחתמנו עם אחד וקיבלנו אחר", מסביר רוזנטל. לדבריו התופעה נמצאת במגמת גידול. "לפני כשנה דובר על 11% מהפרויקטים היום אנחנו עומדים על 15% 16% או אפילו 17% - תלוי איפה".

"כתוצאה מאותה אי ודאות שיש, אנחנו רואים ש-20% מהפרויקטים הם של יזמים שחולקים פרויקט ביחד. זה נתונים אסטרונומיים שנובעים ממשך הפעולה מההון העצמי מההשקעה בדיבור עם הדיירים - פרויקט התחדשות עירונית הוא פרויקט מסובך מאוד", אומר רוזנטל.

וואלה! NEWS בשיתוף מרכז הנדל"ן, וואלה! NEWS בשיתוף מרכז הנדל"ן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully